YS IX: Monstrum Nox

Ett härligt RPG-äventyr för alla åldrar

Speltitel: YS IX: Monstrum Nox | Spelat på PS4 (finns också tillgängligt på PC. Släpps till Nintendo Switch den 29 juni)

Spelbeskrivning: I över trettio år har Ys varit en tegelsten för RPG-genren. Under årtiondena har Nihon Falcom huggit ut en unik nisch för Ys med snabbt tempo i kombination med optimistiska, rock-inspirerade soundtracks. Medan serien långsamt har utvecklats under generationerna har flytten från begränsningarna för Sonys handhållna konsoler gjort det möjligt för Falcom att utöka den senaste titeln på nya och intressanta sätt. Ys IX: Monstrum Nox är den största förändringen i serien sedan införandet av ett party-system, där du tillåts byta mellan karaktärer under spelets gång på nolltid, med en mängd nya förmågor som förändrar hur Adol och hans landsmän interagerar med och korsar världen omkring dem. Denna uppdatering till utforskning, i kombination med en väl utformad historia, gör Monstrum Nox till det bästa av de moderna Ys-spelen och en godbit för alla fans av action-RPG. Ys IX börjar med en fängelserymning inifrån fästningsstaden Balduq med Adol, en välkänd karaktär i Ys-serien, som kämpar sig genom ett labyrintiskt trassel av tunnlar och kammare som sträcker sig under fängelset. Under slutet av flykten konfronteras Adol av en konstig kvinna med glödande protetiska accessoarer. Adol får knappt ut ett ord innan den mystiska kvinnan skjuter honom med en grön projekti l som ger honom en förbannelse. Denna mystiska figur, Aprilis, fördömer därmed Adol att bli en Monstrum - en grupp människor som har fått övernaturliga förmågor - och ges det kraftfulla namnet “The Crimson King”. I utbyte mot den nyvunna kraften är dem knutna till staden Balduq och tvingas slåss mot okända fiender från en annan dimension som hotar samhället, ofta vid en belägring kallad Grimwald Nox. Dessa Grimwald Nox spelas ut som raidstrider där Adol och de andra Monstrums måste besegra vågor av fiender med en sista bosstrid i slutet. Varje gång en av dessa raider slutförs är ett nytt område av Balduq upplåst och redo att utforskas. Ys-spelen kommer vanligtvis med sin rättvisa andel roliga karaktärer och en övertygande historia, men jag blev förvånad över hur intresserad jag blev i historien och karaktärerna. Framförallt speglar karaktärerna olika typer av personligheter som gör det alltmer intressant att följa eller rent ut sagt spela mer med. Mind, som är en av karaktärerna med Monstrum-kodnamnet “Feral Hawk”, är t.ex. en trångsynt edgelord som bara vill svära och slåss vilket jag fastnade för rätt snabbt. Jag njöt av min tid med resten av rollerna, men just Mind var en karaktärer jag ofta såg mig spela och ha i min närhet. Alla Adols nya vänner, som man träffar under resans gång, spelar nyckelroller i många av Ys IX småuppdrag som är relativt mättsamma trots att de är korta och ofta är knutna till den övergripande historien. Medan huvudberättelsen utmanar dig att avslöja Balduq’s konstiga hemligheter, fokuserar småuppdragen mer på en spirande revolution inom nationen mot dess Romun-ockupanter. Historien utvecklas också i vad som blir ett tilltalande förutsägbart mönster. Varje kapitel handlar om att möta en ny karaktär av Monstrums, lära sig deras historia och så småningom inkludera dem i Adols sällskap. Adol spenderar större delen av Ys IX i en stadsmiljö snarare än att utforska en stor skog eller en obebodd ö, vilket är en ny vändning för serien. Jag själv tyckte detta var lite synd vilket förstörde äventyret för mig till viss del eftersom väldigt mycket tid spenderas där. När de andra Monstrums långsamt går med i Adols parti ger de tillgång till nya förmågor som ytterligare öppnar möjligheter att utforska Balduq. Dessa krafter - som teleportering, springande väggar, glidning, dykning under jorden och speciell vision blandas i både utforskning som i strider. Dessa förmågor gör att besöka tidigare områden blir intressanta eftersom kistor och andra samlarobjekt som tidigare var utom räckhåll nu kan förvärvas. Själva mekaniken med alla förmågor och hur de används är utmärkt och gör spelet mer engagerande än tidigare spel jag spelat. Det är helt enkelt roligt att springa upp på väggar, zappa mellan olika teleporteringsplatser och glida från stadens höjder för att landa i nya områden. I kombination med arkitekturen i Balduq så skapar det små miljöpussel som är tillfredsställande att lösa och den tid man spelat lätt glöms bort. Ys är också känt för sina intensiva strider och det fortsätter i Monstrum Nox. Ys IX behåller partysystemet som gör att spelare kan växla mellan tre olika karaktärer med ett enkelt tryck på en knapp där karaktärernas vapen har attackattribut som faller i tre olika kategorier beroende på vilket monster du slåss mot; Slash (som fungerar mot mjuka fiender), Strike (som fungerar bra mot pansar fiender) och Pierce (som är starkt mot flygande fiender). Detta uppmuntrar en att växla mellan karaktärer för att dra nytta av fiendens svaghet, även om man senare i spelet kommer få tillgång till objekt som tillåter spelare att alltid använda sina favoritkaraktär. Fiender och kistor tillhandahåller ständigt en mängd olika material som Adols kumpaner kan förvandla eller uppgradera till sällsynta föremål, utrustningar och vapen. Det finns till och med ett system för att omvandla samlingar av överflödigt material och förvandla dem till mer användbara ingredienser. Hantverksystemet ger ett roligt utlopp för hela den tiden man utforskade Balduq och tiden man lagt ner känns helt plötsligt inte lika meningslös. Striderna handlar mest om att fläta ihop serier av attacker och använda rikligt med duckande och parerande-rörelser för att lyckas väja undan motståndarnas attacker. Alla fiender har ett visst rörelsemönster som man efter ett tag lär sig – som även blir viktiga att bemästra på högre svårighetsgrader - men man kommer snabbt in i rytmen att slå några gånger mot en fiende och snabbt undvika eller parera de inkommande attackerna. Medan striderna i sig är konstant kul och underhållande på sitt sätt, så är bosstriderna där systemet verkligen lyser. Ys har alltid haft ett intressant utbud av djurinspirerade bossar som aldrig misslyckats med att vara visuellt fängslande och innehållit minnesvärda utmaningar. Utifrån mina egna erfarenheter av liknande spel, som mer eller mindre är noll, så är känslan i helhet ändå väl överraskande. Visst att spelet har sina brister som inte mer eller mindre kan skyllas på dålig budget, men hade jag önskat något mer så hade det varit satsningen kring röstuppträdaden då dessa avviker vid många tillfällen och man istället får avläsa ansiktsuttryck. Då jag samtidigt inte heller har någon riktig spelerfarenhet från tidigare spel så är det svårt att inte poängtera det visuella som ser något ojämn och oslipad ut. Trots detta så fungerar det på något sätt med den tilltalande anime-inspirerade designen vilket gör att man automatiskt fokuserar mindre på detaljerna och mer på spelandet. Ys har haft några av de mest underhållande striderna jag upplevt med några av de bästa ljudspåren i RPG-genren än så länge. Monstrum Nox lyckas emellertid förbättra den redan solida basen med de titulära Monstrum-krafterna som lyfter utforskningen och bosstriderna och därigenom gör både det ögonblickliga spelet och historien ännu mer underhållande. Allting inkluderat och sammansatt så är YS IX: Monstrum Nox en RPG-upplevelse som inte får missas.

Ys IX: Monstrum Nox är ett nytänkande tillskott till Ys-serien samt en bra utgångspunkt för nykomlingar som inte tidigare testat liknande spel. Även om striderna kan bli lite repetitiva, så är den totala spelupplevelsen något för alla att utforska.

3.5

• Inbyggda musiken
  • Striderna