XIII (Remake)

Ett av de sämsta spelen jag spelat

Speltitel: XIII

Spelbeskrivning: Fy fan. Alltså. FY FAN! Jag trodde aldrig att man som spelutvecklare under 2020 kunde skapa en sådan undermålig produkt som XIII Remake. För den som inte känner till originalspelet så är XIII ett förstapersonsskjutarspel som släpptes i början av 2000-talet med en säregen grafikstil som påminner om en serietidning. Jag spelade originalet och älskade verkligen det. Även om det inte gjorde något särskilt stort avtryck i FPS-genren så fanns det charm, roliga uppdrag och en spännande berättelse. Handlingen kretsar kring en man som vaknar upp på en strand med minnesförlust. Allt han har som kan hjälpa honom att minnas är siffrorna XIII som är inristade på kroppen. Man hinner knappt resa sig upp på stranden innan banditer och rövare attackerar och det är bara att ta upp ett vapen och försvara sig. Storyn är faktiskt spännande och tar upp ämnen som konspirationer och presidentmord. Och tur är det väl att även XIII Remake innehåller samma story, för annars hade det verkligen varit fullständigt värdelöst. Jag kände direkt när jag satte på XIII Remake att något var riktigt fel. Under den inledande sekvensen märkte jag först hur gräsligt ful grafiken är. Den ser sämre ut än originalets, vilket är en bedrift med tanke på att det är nästan 20 år gammalt. Den tecknade grafikstilen har byts ut mot något misch-masch av fula färger. Animationerna är bedrövliga och glitchar ur jämt och ständigt. Och ljudet buggar ur till och från. Ibland kommer ljudet från vapnen en lång stund efter eller inte alls. Den audiovisuella presentationen är verkligen horribel. Sen hjälper det inte heller att bilduppdateringen är ögonblödande låg. Jag brukar i värsta tänkbara fall kunna se bort de tekniska detaljerna om spelet erbjuder bra och roligt gameplay. Men så är inte fallet i XIII:s fall. Alla vapen är svåra att hantera eftersom siktet är oprecist. Sen när du väl lyckas sikta på en fiende så finns det ingen tyngd i skotten du avfyrar. Ingen rekyl eller något reaktion från motståndaren. Det är den sämsta vapenkänslan jag någonsin har känt i ett spel, och då har jag spelat massor av spel i mina dagar. När du väl har lyckats med att ha haft ihjäl en fiende så får du se den fulaste dödsanimationen man kan tänka sig. Fienderna står stilla och sjunker sedan ihop. Det ser verkligen bedrövligt ut. Det blir lite komiskt när du skjuter ihjäl flera på rad och alla ser exakt likadana ut när de dör. Nej, usch! Det är verkligen synd att spelet är så trasigt som det är eftersom originalet är ett gediget spel som hade kunnat bli riktigt bra i en ny tappning. Tyvärr är XIII Remake en rutten produkt som ingen bör spela, och ännu mindre köpa för nästan 600 kronor som jag gjorde. Utvecklarna bakom spelet har erkänt spelets katastrofala brister och säger att de ska försöka åtgärda dessa framöver med patchar, men jag tror inte att det kommer gå att fixa. Den här remaken är en plåga för alla sinnen som är bortom räddning.

Ett fullständigt haveri till spel. Spela originalet istället!

0.5

• Omslagsbilden är snygg