The New Order ger nytt liv till en klassisk spelserie

Speltitel: Wolfenstein: The New Order

Spelbeskrivning: Andra världskriget är i full gång och amerikanarna har det kämpigt. Nazisterna har kommit långt i sin tekniska utveckling och har därmed stora mekaniska vidunder i sin arsenal, vilket gör det svårt för amerikanarna. Du tar dig an rollen som den råbarkade William ”B.J.” Blazkowicz, Amerikas sista hopp. Efter ett rutinuppdrag hamnar Blazkowicz i koma och vaknar upp flera år senare till de hemska nyheterna att nazisterna vann andra världskriget. Blazkowicz måste nu söka sig till en motståndsgrupp och sakta men sakta bygga upp en rörelse The New Order hämtar mycket inspiration från sin förfader Wolfenstein 3D. Utöver det självklara konceptet att skjuta nazister, så är den största likheten med originalspelet att Blazkowiczs hälsomätare inte återhämtar sig själv. Du behöver hitta förstahjälpen-kit och skyddsvästar för att återfå hälsa. Även om det var populärt att återfå hälsa på detta sätt i många FPS så frångick de flesta spel detta koncept i början av 2000-talet, och därför är det kul att det har kommit tillbaka i The New Order. Spelmässigt känns The New Order som vilket FPS som helst. Du har en stor arsenal av vapen som innefattar bland annat pistoler, kulsprutor, hagelgevär och granater. Om du tycker att det känns fjuttigt med bara att bara ha ett vapen framme åt gången så går det utmärkt att hålla två av samma vapen samtidigt. För det mesta framkallar detta humoristiska inslag när man exempelvis tar upp två gigantiska hagelbrakare och spränger bort huvudet på sina fiender till höger och vänster. Och det är här som Wolfenstein har mycket av sin identitet, i sina humoristiska inslag. Detta blir extra tydligt när man utför smygattacker och dödar sina fiender på ett over-the-top brutala sätt. Banorna i The New Order är många och långa. För det mesta hålls tempot högt, men ibland tappar det fokus och eldstriderna blir en aning repetitiva. Miljöerna varierar från kloaker till nazistpalats till månbasar och hålls hela tiden intressanta. Mellan uppdragen hänger Blazkowicz i motståndsrörelsens hemliga bas och det är här som spelet är mest intressant. Det som imponerar mest med The New Order är nämligen inte dess gameplay utan dess story, eller rättare sagt hur storyn berättas och vilken riktning den tar. Blazkowicz är inte en endimensionell karaktär längre, han har känslor och ifrågasätter hela tiden kriget som utspelas framför honom. Han känner verkligen ångest för allt som har hänt honom och hans närstående. Alla karaktärer han möter har tydliga personlighetsdrag och de känns verkligen mänskliga. Spelet är skickligt regisserat och ibland kan man inte fatta hur spelutvecklarna lyckas med att få in ett humoristiskt inslag som tätt är följt av en vemodig filmsekvens. Det kan enkelt falla platt och bli pretentiöst, men MachineGames visar att de har fingertoppskänsla. Wolfenstein: The New Order är ett bra FPS med intressanta storyinslag, som tyvärr inte står ut gentemot andra spel i samma genre. Det finns inga direkta minnesvärda ögonblick som etsar sig fast i minnet som i exempelvis BioShock eller Half-Life, men The New Order är definitivt underhållande och absolut värt att spela.

Ett underhållande actionspel med intressanta storyinslag.

3

• Regin är vass!