Wild Guns Reloaded

Ett härligt retrospel med massiva mängder action

Speltitel: Wild Guns Reloaded (testat på PS4, finns tillgängligt på PC, PS4, Switch)

Spelbeskrivning: Wild Guns Reloaded kan framstå som en riktig kalldusch som påminner dig om hur svåra spel från 8- och 16-bitars perioden faktiskt kunde vara, men samtidigt blir man också påmind om hur roligt och underhållande ett gammalt spel fortfarande kan vara. Spelets enkelhet symboliserar den epok där 2-dimensionsinspirerade spel dominerade spelvärlden och med sitt artificiella 3D-djup visar Wild Guns Reloaded att vissa titlar är och kommer förbli ändlösa. Spelet är en tredjepersonskjutare som utspelar sig i vilda västern som har influenser av steampunk och sci-fi och är inte alls långt borta från originalet som släpptes till SNES under senare halvan av 1994 men med vissa förändringar. Storyn som följer ursprungligen är att man får följa karaktärerna Clint och Annie där dem söker hämnd för dödandet av Annies familj. I det uppdaterade spelet följer även nya karaktärer, Doris och hunden Bullet, med på resan som nästintill kan beskrivas som ett intensivt dödande under tidspress... och vilket spel det är! Det finns sex olika nivåer där varje nivå står för två mindre banor följt av en mindre boss och du slåss mot klockan för att försöka överleva tiden ut. Som avslutning för hela nivån möter du en slutboss, något inspirerad till miljön du befinner dig i, och dessa slutbossar kan inte beskrivas på något annat sätt än badass. Det finns power-ups som med jämna mellanrum dyker upp efter en eliminerad skurk som uppgraderar ditt vapen till något mer effektivt och starkare, dock med begränsat magasin. Du har också möjlighet att hålla upp till fem skärmrensarbomber och som inte det vore nog så kan du skjuta på projektilerna som kommer emot dig för att bygga upp din mätare som efter tillräckligt många träffar ger dig ett supervapen tillsammans med odödlighet under en kort period. Under första nivån är skurkarna och bossarna något simplare och enklare vilket ger dig chansen att på någorlunda sätt lära dig mekaniken. Desto mer framsteg du gör blir varje nivå så småningom svårare och svårare vilket leder till att du själv lätt tar dig an för mycket. Det geniala med spelet är att du då kan kalla in en kompis, och som för Wild Guns Reloaded hela tre till, för att tillsammans hjälpas åt att eliminera fienden. Wild Guns är ett fantastiskt multiplayer-spel som tillåter er att spela utan lagg, dröjsmål eller övriga tekniska svårigheter trots att mycket pågår på skärmen samtidigt. Och precis som med singleplayer-läget är det lättare till en början men att man i slutet av nivåerna kan bli så frustrerade på varandra att man nästa vill slå den som inte gör sitt jobb och dödar sin skurk... Det är inte helt oväntade väldigt roligt! Sammanfattningsvis så får du skjuta allt som försöker skjuta dig till en hissnande blandning av västerninspirerad musik som håller lika högt tempo som din karaktär när den hoppar runt, duckar, kasta lasso och eliminerar allt i sin väg. Vad mer finns att önska från en gammal kultklassiker som med Wild Guns Reloaded. Rekommenderas varmt för alla som älskar retrospel.

Wild Guns Reloaded är dumt, det är roligt och det får en att längta tillbaka till tiden då spel inte alltid behövde vara så seriöst. Gillar du cowboys, robotar och retro så finns inget mer att säga.

3.5

• Möjlighet till multiplayerläge på samma konsol