En berörande historia som passar en mörk höstkväll

Speltitel: What Remains of Edith Finch

Spelbeskrivning: What Remains of Edith Finch är ett känslomässigt engagerande äventyrsspel där du spelar som Edith Finch, en ung kvinna som återvänder till sitt familjehem för att få reda på vad som har hänt med hennes avlidne släktingar. What Remains of Edith Finch är lika mycket spel som det är en interaktiv video. Kontrollen är minimalistisk och du använder enbart två knappar under hela spelets gång. Du kontrollerar Edith via styrspaken och använder högra axelknappen för att interagera med omvärlden. Spelets struktur fungerar som så att du besöker ett rum som tillhört en av Ediths släktingar och sedan får du se en tillbakablick på hur personen i fråga avled. När tillbakablicken är färdig går du vidare till nästa rum. Detta spelupplägg kan låta aningen torftigt, men det är det inte tack var den genialt berättade historien. Ofta får vi se ur dem avlidna släktingarnas perspektiv under tillbakablickarna, och många av deras dödsfall är rentav hjärtskärande. Många av tillbakablickarna är enormt kreativa, inte minst ett särskilt tillfälle där man ser allt ur en fotokamera som passas runt mellan olika personer. Själva berättandet av handlingen är en av höjdpunkterna med hela spelet. Varje replik som yttras av Edith ritas upp med handskrivna bokstäver på en passande plats på skärmen för att föra handlingen framåt. Exempelvis kan replikerna ritas upp på himlen när Edith säger ”Vad vacker himlen är”, för att sedan suddas ut på ett elegant sätt. Tillsammans med en gedigen ljuddesign och ett rörande soundtrack blir det en enormt varm upplevelse att röra sig runt i Finch-huset. Det är många gånger som man inte ens tänker på att man sitter framför TV:n och spelar ett spel. Ibland blir berättelsen och atmosfären så tät att det känns som att man går sida vid sida med Edith, vilket är rejält imponerande. Det är en typ av upplevelse som bara spel kan förmedla. What Remains of Edith Finch är ett viktigt och vackert spel. Viktigt för att det visar att spel kan vara mer än bara pang-pang och döda. Vackert för att det målar upp en mogen syn på livets slutskede. Det är få spel som jag faktiskt kan kalla för regelrätt konst, men Edith Finch tillhör den skaran. Om du verkligen vill njuta ett par timmar så är What Remains of Edith Finch den perfekta upplevelsen.

What Remains of Edith Finch är en makalöst fin upplevelse som inte andra former av media kan förmedla.

4

• Den rörande berättelsen