En actionfest utan dess like

Speltitel: Uncharted 4: A Thief's End

Spelbeskrivning: Tre år har passerat sedan vi sist träffade på skattletaren Nathan Drake. Nathan har nu åldrats något och lagt äventyrandet på hyllan. Han försörjer sig nu som dykare och lever ett stilla familjeliv tillsammans med sin fru Elena. Nathan drömmer sig fortfarande bort till äventyr ibland, och allting förändras när Nathans bror, Sam, dyker upp en dag. Sam, som Nathan trott varit död dem senaste 15 åren, är skyldig en man en stor summa pengar. Han behöver därför Nathans hjälp med att hitta en piratskatt annars ligger Sam riktigt illa till. Jag vill inte avslöja mer av berättelsen eftersom den är enormt välskriven och spännande.   Efter att ha spelat igenom den underbara kollektionen ”Uncharted: The Nathan Drake Trilogy” till Playstation 4 så har suget efter Uncharted 4 varit enormt. Redan från första sekund blir jag fångad och sitter som klistrad framför mitt Playstation när Uncharted 4 dundrar igång. Jag spelar non-stop med undantag för att koka upp någon kopp kaffe, och något enstaka toabesök. Jag har länge gillat Uncharted-serien, men efter Uncharted 4 så måste jag faktiskt erkänna att jag blivit förälskad i den. Grundpremissen i Uncharted 4 är densamma som tidigare. Som Nathan ska du klättra upp för uråldriga monument, slåss mot elaka legosoldater och lösa knepiga pussel i häftiga tempel. Spelmomenten avlöser varandra i ett rasande tempo och du hinner aldrig bli uttråkad när du spelar Uncharted 4. Actionsekvenserna är fler till antalet och mer imponerande än någonsin tidigare. Fordon exploderar, byggnader rasar och Nathan släpas flertalet gånger i backen av bilar och motorcyklar genom äventyret. Striderna är sig lika och du använder granater, pistoler och automatgevär för att ta kol på dina fiender. Det finns även knappkombinationer som gör att Nathan utför närstridsattacker som golvar de flesta fiender på nolltid. Nathan har även en änterhake som han kan använda sig av för att svinga sig mellan plattformar och som även fungerar ypperligt som vapen. En stor del av striderna i Uncharted 4 är att ta skydd bakom objekt för att kunna överleva. Det funkar inte att springa fram och kötta, du måste vara mer metodisk och ta det lugnt för att ta dig vidare i äventyret. Personligen tycker jag att det blir roligare och bidrar till ett mer realistiskt spel.          Audiovisuellt tar Uncharted 4 allt som gjorde föregående spel bra och gör dem ännu bättre. Grafiken är dragen till sin yttersta spets och spelet ser ärligt talat förjävla bra ut. Karaktärsmodellerna är fantastiska och tillsammans med ett mästerligt manus och engagerande röstskådespel blir det som att spela en film. Presentationen är verkligen så bra. Om du av någon anledning inte spelat igenom Uncharted-serien ber jag dig att sjukskriva dig från jobbet en vecka, spring till närmaste spelbutik och köp hela spelserien, för de här mina vänner, är något ni inte vill missa.

Ett enormt underhållande spel med fantastiska produktionsvärden. En riktig konsolsäljare. Köp för sjutton!

5

• Storyn