Twin Mirror

Ett spännande manus men ett bristfälligt spel

Speltitel: Twin Mirror

Spelbeskrivning: Spelstudion Dontnod har vuxit snabbt under de senaste åren och har blivit lite av den ledande spelstudion när det kommer till storydrivna spel. Deras debutspel Life is Strange skildrade tonåringen Max och hennes magiska krafter som lät henne påverka tidens flöde. Personligen blev jag verkligen tagen av detta äventyr och har följt Dontnod sedan dess. Efter flertalet uppföljare till Life is Strange så har vi nu fått den fristående dramathrillern Twin Mirror. Frågan är om det är bra eller dåligt. Låt mig säga så här: Om du är ett fan av storydrivna spel så kommer du inte bli besviken, men spelmekaniken lämnar dock en del att önska. Twin Mirror tar plats i den fiktiva småstaden Basswood. Vi får spela som journalisten Sam som återvänder till sin hemstad för att delta på sin närmsta väns begravning. Det märks att Sam tycker att det är jobbigt att återvända då han flydde från Basswood när hans flickvän gjorde slut. Dessutom skrev han en artikel som uppmärksammades och gjorde att många av stadens gruvarbetare blev av med jobben. Med andra ord vill inte många ha tillbaka Sam heller. Storyn är riktigt välskriven och spänningen trappas sakta upp till ett mordmysterium. Mycket av handlingen berättas via Sams sätt att se på händelser och världen. Han har något som kallas för "Mind Palace" där han kan analysera situationer och bygga upp hypoteser kring vad som kan ha hänt på särskilda platser. Det hela presenteras på en snyggt sätt utan att bli för komplicerat, vilket verkligen uppskattas. Det är just i dessa sektioner av spelet som Twin Mirror lyser starkast. Att leta efter bevismaterial och ledtrådar för att sedan pussla ihop vad som har hänt är höjdpunkterna helt klart. Dessvärre haltar spelet på andra plan. Även om grafiken är snygg, ja nästintill vacker, så är karaktärerna oväntat stela och träiga. Animationerna ser ofta märkliga ut och stämmer inte alltid överens med vad karaktärerna säger. Röstskådespelarna gör så gott de kan men övertygar inte helt och håller på sina ställen. Det är absolut inte dåligt men kanske inte heller det bästa genren har sett eller hört. Spelmekaniken tenderar även den att lämna en del att önska. Du springer ofta runt i Basswood för att hitta rätt person att prata med för att komma vidare, och ibland kan det vara frustrerande och ologiskt kring vad du måste göra för att avancera. Jag sprang runt i cirka 30 minuter på en liten yta och försökte prata med alla jag träffade på utan att komma vidare. Då upptäckte jag en karaktär som hade suttit väldigt dolt till som jag helt hade missat. När jag väl hade pratat med karaktären så spelades en cutscene upp och jag kunde fortsätta vidare. Det känns som att dessa sektioner är mer av att beta av en checklista än att interagera med en levande, dynamisk spelvärld. Men på något märkligt sätt gillar jag ändå staden och invånarna. Manuset är välskrivet och man fattar snabbt tycke för Sam och hans inre demoner som kommer ut då och då. Det Dontnod har lyckats stort med är att ge Basswood en känsla av mystik som suger in dig mer än vad själva spelmekaniken gör. Twin Mirror är på många sätt bara ett spel i mängden som många säkert aldrig kommer spela eller veta om att det existerar. Det märks tydligt att spelskaparna har tagit enorm inspiration från TV-serien Twin Peaks och försöker skapa något liknande, vilket jag kan uppskatta men de lyckas inte helt. Det finns egentligen ingenting här som är särskilt unikt eller eget. Men för de som kan bortse från dess brister finns här åtminstone en spännande historia med stämningsfull musik och fin grafik. Du kommer kanske inte återvända till Basswood efter en genomspelning men du kommer nog ändå vara rätt glad att du besökte den.

En intressant thriller med en del brister. Kanske inte allas kopp te, men något för dig som uppskattar en spännande story.

2.5

• Spännande atmosfär