Tony Hawk återvänder med bravur

Speltitel: Tony Hawk’s Pro Skater 1+2

Spelbeskrivning: För de som inte vet vad Tony Hawk’s Pro Skater är så är det en skateboard-serie som startade så tidigt som 1999 till första Playstation och lät dig skejta runt som kända skateboardåkare, som Tony Hawk och Rodney Mullen eller bygga din egen karaktär. Det som är häftigt att notera är att Tony Hawk’s Pro Skater 2 är det näst högst rankade spelet NÅGONSIN enligt metacritic, och slås enbart av mästerverket Zelda: Ocarina of Time. Så nu har vi fått en remake på de första två spelen i Tony Hawk-serien. Hur står de sig i dagens mått mätt då? Jo, jäkligt bra måste jag säga. Det är två spel med cirka 10 banor var som man kan skata runt på. Varje bana har en tidsbegränsning på 2 minuter där man ska klara av så många uppdrag som möjligt. Dessa uppdrag kan vara att samla ihop så hög poäng som möjligt, göra specifika trick på särskilda platser, samla olika föremål eller andra saker. Två minuter låter som en kort tid, men det är en perfekt längd och gör att du kan ta dig an banorna under korta spelsessioner även om du har bråttom iväg någonstans. Runtom på banorna finns det så kallade stat points som du kan hitta och dessa kan du sen använda för att utöka din karaktärs skatingförmågor, exempelvis kan du göra att karaktären stannar längre i luften, hoppar högre eller åker snabbare. Dessa points gör att det känns som att du går upp i Level och blir bättre allt eftersom, vilket är ett trevlig inslag. När det kommer till tricks så kan du göra massvis av olika typer. Jag är inte det minsta skateboard-kunnig, men som jag förstår så kan du göra det mesta som går att göra på riktigt, nämligen vanliga tricks, liptricks, grinds och manuals. Det är oväntat tillfredställande att utföra tricks på löpande band och om du lyckas sammanfläta dem i en härlig combo som stiger dina poäng snabbt. Bandesignen är härligt varierad och bjuder på skolområden, shoppinggallerior, innerstäder, skateparker, rymdbaser och allt där mittemellan. De är för det mesta väldigt horisontala, men låter dig skata på det mesta. Sedan finns det banor som har en helt annan approach. Vissa banor går nedför, medan andra helt är ångande åt att få så hög poäng som möjligt. Tack vare den här variationen blir spelet eller spelen rättare sagt aldrig tråkiga, trots att uppdragen kan kännas snarlika och vara en aning repetitiva. Det finns också massvis av nya utmaningar i den här remaken för varje enskild skatare som gör att spelbarheten utökas ytterligare. Och som inte det vore nog så finns det dessutom ett köttigt bygg-din-egen-skatepark-läge där du själv kan designa och bygga dina egna banor vilket är jäkligt läckert. Kontrollmässigt kände jag att det var betydligt svårare att kontrollera karaktären och utföra tricks i den här remaken än i originalen. Det var inte på ett dåligt sätt, för det känns mer realistiskt i remaken, men det tar en stund att lära sig spelets fysik, men när det väl sitter så flyter det på som rinnande vatten. Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 är precis vad en remake ska vara. Det förvaltar originalmaterialet i form av ren spelglädje och grymt soundtrack, samtidigt som det lagts till nya funktioner med en mer realistisk fysikmotor, bättre grafik och fler utmaningar att ta sig an. Om du inte var ett Tony Hawk-fan sen innan så kanske inte det här spelet kommer ändra dig, men om du är sugen på ett skateboardspel eller aldrig har spelat ett Tony Hawk förut att så ska du definitivt plocka upp Tony Hawk’s Pro Skater 1+2.

Ett paket med två grymma skateboard-spel som förvaltar originalens arv.

4

• Spelkänslan är grym