The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

Speltitel: The Legend of Zelda: Skyward Sword HD || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Nintendo Switch)

Spelbeskrivning: Äntligen dags för Zelda igen! Det gamla Wii-spelet är omgjort till Switch och självklart i HD-format. Nu har jag testat på detta äventyr och jag älskar det. Jag har ett svagt minne av att ha spelat Skyward Sword till Wii när jag bodde i USA. Originalet släpptes som sagt 2011 och när jag spelar igenom HD-varianten till Switch nu såhär 10 år senare så får jag nästan som déjà vu: “Fan, det här har jag spelat förut, det var såhär man gjorde här”. Men, för mig är det dock ett helt nytt spel för jag minns verkligen inte mycket alls utan som jag sa, endast små sekvenser. The Legend of Zelda: Skyward Sword HD har alltså samma handling som originalet från 2011. För att göra en lång historia kort: Zelda är försvunnen och det är upp till Link att ta reda på vad som kan ha hänt med Zelda och ger sig då ut på ett grandiost äventyr. På vägen behöver han därför ta sig igenom både tempel, svåra fiendestrider och klurigheter. De tempel du stöter på i Zelda-spelen är ju kända för att vara utmanande och det kan jag bara hålla med om. Jag ska erkänna, efter två timmar av letandes efter ledtrådar så fick jag ta fram en walkthrough på YouTube. Det positiva här är ju att det gör inget om det var en gammal walkthrough på spelet från 2011, det är ju exakt samma pussel. I 2021-upplagan så har du valet att du kan använda både rörelsekontroller eller "vanliga" kontroller. Originalet till Wii var utformat kring rörelsehandkontroller och erbjöd endast det sättet att spela på. Därför är det kul att man har lyckats hitta en knappbaserad lösning i denna HD-remaster. Man drar i den högra analogen för att genomföra ett sving med svärdet. I början känns detta klumpigt men man vänjer sig efter ett tag. Men här kommer även mitt första minus med spelet. För att röra omkring kameran så måste man hålla in en extraknapp för att kunna kontrollera kameran, då den också är mappad till den högra analogen. När du sedan behöver trycka in ytterligare en knapp för att exempelvis springa snabbt så har du snart inga fingrar kvar. Det blir väldigt många moment och det tar en stund att komma in i det. När du spelar med rörelsehandkontroller så svingar du svärdet genom att vifta med handen, vilket gör att kameran är lättare att kontrollera då endast den är mappad till analogen, istället för både svärd och kamera. Oavsett vilken typ av kontrolluppsättning du vill använda dig av så funkar det ungefär lika bra. Det tar bara olika lång tid att vänja sig. Jag kollade upp grafiken på 2011-års upplaga bara för att få något att jämföra med. Jag säger bara WOW. Vilken skillnad, det är helt magiskt att springa runt som Link i den fantastiska världen som Skyward Sword målar upp. Karaktärerna ser mycket mer levande ut och landskapen är helt bedårande. För att sammanfatta det hela så vill jag helt enkelt tacka Nintendo för detta fantastiska äventyr och för mig som aldrig spelat Skyward Sword (typ i alla fall) så var det helt underbart att hoppa in i detta och spela för första gången. Lite kontrollstrul men så kan det alltid vara. Jag är helnöjd med detta.

Skyward Sword HD är ett bedårande spel som alla bör spela!

4.5

• Grafiken är magisk