The Great Ace Attorney Chronicles

Spänning, mord och humor i perfekt kombination

Speltitel: The Great Ace Attorney Chronicles || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Playstation 4, Nintendo Switch och Steam)

Spelbeskrivning: Jag visste det! Jag var tvärsäker på min sak! Jag visste att de två spelen Dai Gyakuten Saiban och dess uppföljare, Dai Gyakuten Saiban 2, skulle släppas utanför Japan förr eller senare. Dessa spel släpptes ursprungligen till Nintendo 3DS under 2015 och 2017 respektive, men dessvärre enbart i Japan. Detta var förödande för ett Ace Attorney-fan som jag själv, då dessa två spinoff-spel inte innehöll någon engelsk översättning, och därmed inte gick att förstå även om jag hade importerat dem från Japan. Men jag kände på mig att någon gång i framtiden kommer säkert dessa spel översattas till engelska och släppas i någon form av dubbelutgåva. Och titta vad rätt jag hade! Här har vi nu Dai Gyakuten Saiban och Dai Gyakuten Saiban 2 översatta till engelska i ett och samma paket. Det här är The Great Ace Attorney Chronicles. Om du aldrig har spelat ett Ace Attorney-spel tidigare så kan jag snabbt förklara för dig att det är en spelserie där du tar dig an rollen som en försvarsadvokat och måste försöka bevisa att din klient är oskyldig i rättssalen. Spelen brukar innehålla en rad olika mordfall och vansinnigt skarpa manus som gör att man som spelare fångas från första sekund. Spelmässigt är det visuell novell möter peka-klicka-äventyr. Personligen älskar jag serien och håller det tredje spelet, Trials and Tribulations, som det bästa i serien, men också som ett av de bästa spelen jag någonsin har spelat. Därför var jag lite skeptisk till Chronicles på förhand, eftersom dessa två spel är spin-offs och innehåller sprillans nya karaktärer samt utspelas i en helt annan tidsepok än övriga spel i serien. Men som tur är blev jag positivt överraskad. Väldigt positivt överraskad faktiskt! The Great Ace Attorney Chronicles utspelas under slutet av 1800-talet och tar plats i både Japan och England. Du spelar som den unge japanske studenten Ryunosuke Naruhodo, en förfader till advokaten Phoenix Wright (som vi vanligtvis brukar spela som i Ace Attorney-spelen). Tillsammans med en rad olika karaktärer, som assistenten Susato och den världsberömde detektiven Herlock Sholmes (japp, du läste rätt), måste Ryunosuke försvara sina klienter och lösa mystiska mord och avslöja konspirationer. Spelmekaniken påminner starkt om den som förekommer i tidigare spel i serien och låter dig befinna dig både inne i rättssalen och utanför. Båda platserna erbjuder annorlunda typer av spelupplevelser och fyller olika syften. Inne i rättssalen måste du korsförhöra vittnen och presentera bevis för att peka ut motsägelser. Utanför domstolen undersöker du brottsplatser, intervjuar vittnen och letar efter bevismaterial. Det blir en hel del text att läsa, och eftersom Chronicles tar cirka 40-50 timmar att klara så skulle det lätt kunna ha blivit långtråkigt och ointressant, men tack vare det magnifika manuset hålls intresset uppe hela vägen. Eller nästan hela vägen. Det finns några delar som haltar en aning och är lite för utdragna, men på stora hela är detta en fantastisk berättelse. Något som är nytt i Chronicles är att man tillsammans med detektiven Herlock Sholmes försöker pussla ihop vad som har hänt på brottsplatserna genom något som kallas ”deduction”. Herlock kommer då upp med en förklaring kring hur brottet begicks. Oftast har han fel någonstans under sin förklaring och då är det upp till Ryunosuke att presentera bevis och information för att rätta Herlocks felaktiga analys. Detta är ett oväntat roligt spelmoment som jag verkligen uppskattar. Det bryter det annars monotona sökandet efter bevis som de andra spelen i serien dras med. Utöver den roliga spelmekaniken och den fantastiska storyn, så är spelet väldigt snyggt och det låter bra också. Grafiken är ursprungligen skapad för Nintendo 3DS, men här har man höjt upplösningen och det ser riktigt bra ut. Den smakfulla grafikstilen hjälper till att göra spelet vackrare än vad det egentligen är. Den medryckande musiken är också riktigt grym och får adrenalinet att pumpa på ordentligt under de mer intensiva sektionerna i spelet. Sammanfattningsvis kan jag bara konstatera att The Great Ace Attorney Chronicles är ett mästerverk inom sin egen genre, och det är även ett av de absolut bästa spelen i serien. Här finns drama, humor, spänning och allt annat man kan önska sig i ett Ace Attorney-spel. Om du aldrig har spelat ett Ace Attorney-spel sedan tidigare så är det hög tid att göra det nu. Dessutom får du två spel till priset av runt 400 kronor, vilket är ett rejält kap! Årets bästa spel 2021 hittills för min egen del.

The Great Ace Attorney Chronicles är ett mästerligt spel som tar vara på spelseriens kärna och lyckas förbättra och förnya spelmekaniken. Det superba manuset, de underbara karaktärerna och de spännande mordfallen gör detta till ett av årets bästa spel alla kategorier!

5

• Vilket jävla manus!
  • Underbara karaktärer