The Falconeer: Warrior Edition

Far och flyg

Speltitel: The Falconeer: Warrior Edition || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Xbox One, Xbox Series X/S, Playstation 4, Playstation 5, Nintendo Switch och Steam)

Spelbeskrivning: The Falconeer var ett av releasespelen till Xbox Series X och Series S när de lanserades under november 2020. Jag spelade lite av spelet då men var inte alls imponerad. Nu har en ny utgåva i form av Warrior Edition släppts till en rad andra plattformar, och jag ger detta ytterligare en chans. Men ärligt talat har inte mycket förändrats. The Falconeer är ett actionspel som tar plats i luften. Du spelar som en av många ”falconeers”, stridspiloter som flyger på stora falkar. Som du kanske har förstått så tar The Falconeer plats i en magisk värld där olika nationer och klaner strider mot varandra uppe i luften ovanpå falkarnas ryggar. Spelets story är tyvärr ointressant berättad redan från start. Det finns mänger av olika nationer, namn och personer att hålla koll på, och ärligt talat är det bara tråkigt att försöka följa med i handlingen. Jag förstår att spelets skapare, (och enda utvecklare), har haft enorma ambitioner med hela spelet och inte minst med dess story, men tyvärr är handlingen på tok för monoton och ointressant för att fånga min nyfikenhet. Spelets kärna är själva striderna i luften, och för har man lyckats skapa ett någorlunda underhållande stridssystem. Du kan skjuta enkla, snabba projektiler och tyngre som gör mer skada men tar tid att ladda om. Och om någon attackerar dig så kan du kan utföra undanmanövrar och parera inkommande projektiler. Du kan även uppgradera dina vapen och din falk genom att landa på olika ställen i världen och använda pengarna som du får efter avklarade luftstrider. Det är faktiskt ganska kul att flyga omkring och skjuta ner fiende efter fiende, men tyvärr blir striderna repetitiva och uppdragen man skickas ut på är väldigt snarlika. Det brukar oftast vara att man ska skydda ett skepp från att bli förstört eller att själv förstöra ett fiendeskepp osv. Sedan måste jag också tillägga att kontrollen är lite småbökig i intensiva situationer. Den grafiska presentationen är en märklig blandning. Själva världen som man flyger omkring i är vacker och spännande. Men alla karaktärer ser inte alls ut att passa in i världens grafikstil. Röstskådespelarna är inte heller de bästa, så tyvärr sabbas illusionen som världen försöker bygga upp. The Falconeer: Warrior Edition är ett okej spel. Det försöker göra mycket och jag gillar dess ambitioner, men det blir aldrig mer än mediokert. För den som älskar spel som handlar om att strida i luften så kan det vara värt att kolla in The Falconeer till ett rabatterat pris. Men för alla andra behövs inte den här flygturen.

The Falconeer: Warrior Edition är ett ambitiöst projekt som utvecklats av en enda person. Tyvärr är spelet repetitivt och mediokert, därför lyckas det inte fängsla mig som andra indiespel jag spelat.

2

• Striderna är ganska roliga