Skyrim är ett magnifikt spel som alla borde spela

Speltitel: The Elder Scrolls V: Skyrim

Spelbeskrivning: Det snötäckta landet Skyrim har blivit invaderat av drakar som har varit utdöda i århundraden. Skyrims sista hopp ligger nu i händerna på spelarens karaktär, ”The Dragonborn”, en person som har fötts med en draksjäl i en människokropp. Tillsammans med allierade ger sig ”The Dragonborn” ut i Skyrims magiska miljöer för att rädda världen från total förstörelse. Om du har spelat ett spel från Bethesda tidigare kommer du känna igen dig i Skyrim. Du kan välja att spela hela spelet ur ett tredjepersonsperspektiv eller ur det förhandsvalda förstapersonsperspektivet. Skyrim tar verkligen termen rollspel på största allvar. Du bygger din karaktär i början av spelet, du utrustar karaktären med vapen, magiformler, sköldar, rustningar, hjälmar, skor. Allt. Spelet ger dig verktyg till att forma din egen resa och det är här som Skyrims kvalitéer lyser som starkast. Nämligen friheten. Skyrim är ett spel som låter dig som spelare göra vad du vill, när du vill och hur du vill. Det är endast introduktionssekvensen som är linjär, men sedan får du själv bestämma vad du vill utforska och vad du vill lägga tid på. Skyrim är ett enormt spel med mängder av huvuduppdrag, sidouppdrag och hemligheter att undersöka. Det är enkelt att hamna på sidospår för att man är nyfiken på vad som finns runt hörnet eller vad som finns gömt i den där kistan. Upptäckarlusten lyser i Skyrim. Berättelsen lyckas integreras på ett snyggt sätt så att det aldrig känns forcerat eller tvingat när du väl tar dig an nya uppdrag. Även om storyn inte är den absolut bästa så är den fantastiskt välskriven och har ett perfekt tempo som hela tiden håller dig engagerad. Dessutom finns det massor av sidoberättelser som påverkar huvudberättelsen på mer än ett sätt. Därför blir berättelsen skräddarsydd efter just hur du väljer att spela. Den svagaste biten i Skyrim är också dess största del, nämligen striderna. Man märker att spelet har några år på nacken. Striderna känns ofta klumpiga och även smått buggiga. När du svingar ditt vapen mot en fiende ser du fiendens hälsomätare på skärmen och ser att den sjunker vid varje träff, men du känner aldrig att du träffar. Det finns verkligen noll respons när du slår till en fiende vilket gör att om hälsomätare inte hade funnits synlig så hade du inte haft en aning om slagen registreras eller inte. Dock ska det sägas att striderna inte är tråkiga eller värdelösa. Det är belönande att plocka ner fiende efter fiende när du springer runt och kastar magibesvärjelser och svingar ditt svärd hejvilt. Men eftersom striderna utgör en stor del av spelet borde man ha gjort dem bättre. Jag kan även tycka att striderna ibland kan upplevas som aningen obalanserade. Rätt som det är kan du dö om och om igen mot en relativt enkel motståndare, medan du kan kötta dig fram genom en mängd fiender som borde utgöra större motstånd. Vi kan inte prata strider i Skyrim utan att nämna fajterna mot mot drakar. Dessa strider kräver noggrant planerad strategi och försiktighet eftersom en drake kan slita dig itu på några sekunder. Striderna kan pågå en längre tid och när du väl lyckas besegra en drake, känner du dig verkligen som Dovakiin, The Dragonborn. Det är en mäktig känsla. Sen gör ju inte det fantastiskt mäktiga soundtracket det mindre häftigt heller. Eftersom jag aldrig spelade originalutgåvan av Skyrim när det begav sig så har jag svårt att veta vad som egentligen har förbättrats i Switch-utgåvan. Grafiken ser visserligen ganska gammal ut i dagens mått mätt, men hantverket är imponerande och det faktum att spelet flyter på utan några som helst problem i handhållet läge är smått sjukt faktiskt. Man har även lagt till rörelsefunktioner för t.ex. svärdsvingade och pilbågsskjutning. Det fungerar bra, men personligen kör jag med en vanlig handkontroll än att vifta med joy-cons. Att sammanfatta Skyrim med ord ger det inte rättvisa. Det är utan tvivel ett fantastiskt spel med en inbjudande värld som får dig att komma tillbaka om och om igen. Den mäktiga musiken som hörs samtidigt som man knallar över dem enorma snötäckta vidderna är stämningsfulla och faktiskt bland det bästa jag har upplevt i ett spel någonsin. Vissa skavanker finns här och där, men som helhet är Skyrim till Switch en riktig pärla. Om du inte har spelat Skyrim innan bör du skaffa det nu!

Ett av dem bästa spelen som gjorts inom genren! Tyvärr börjar vissa spelmekaniska moment visa tecken på åldrande. Har du inte spelat Skyrim ska du definitivt göra det omgående!

4

• Den enorma världen