The Dark Pictures Anthology: House of Ashes

Ur askan och in i elden

Speltitel: The Dark Pictures Anthology: House of Ashes || Spelat på Playstation 5 (Finns tillgängligt på PC, Xbox One, Series X/S, Playstation 4 och Playstation 5)

Spelbeskrivning: Det har blivit lite av en årlig tradition nu att spela ett nytt inslag i skräckspelserien The Dark Pictures Anthology. Varje spel i denna serie bygger på en samma spelmekanik men varje berättelse är frikopplad från de andra spelen. Jag tycker det är ett smart koncept och jag uppskattar att man har något nytt att förvänta sig rent storymässigt i varje ny titel som släpps. House of Ashes är alltså det tredje inslaget i denna spelserie och ärligt talat tycker jag även att det är det bästa hittills. House of Ashes utspelas under 2003 i Irak och följer en liten grupp soldater som råkar falla ner under jorden och upptäcker ett enormt tempel. Dessvärre är det inget mysigt tempel de stöter på, för i denna bortglömda byggnad lurkar hemska, vidriga demoner som inget hellre vill än att slakta allt som rör sig. För att kunna ta sig ut levande måste soldaterna samarbeta och du som spelare måste aktivt göra val som kan innebära såväl soldaternas överlevnad som ond bråd död. Jag gillar verkligen premissen i House of Ashes. Det är inte det klassiska upplägget där fem blåsta tonåringar ska övernatta i något spökhus. Det handlar om några militärer som är på fel plats vid fel tillfälle. Spelet tar till och med en stund att komma igång med själva skräcktemat. I början av spelet får man lära känna soldaterna och förstå deras relation till varandra. Som spelare hoppar man ständigt mellan de olika karaktärerna och gör val som antingen stärker och eller försvagar relationerna mellan dem. Självklart finns det speciella band mellan de olika karaktärerna. Exempelvis har vi översten Eric King som försöker lappa ihop förhållandet med sin fru Rachel, som i sin tur är hemligt otrogen med soldaten Nick. Utan att säga för mycket blir det utan tvekan en ganska komplex gruppdynamik. Precis som i alla tidigare delar av The Dark Pictures Anthology så är även House of Ashes väldigt lik en interaktiv film. Man går omkring med sin karaktär tills man antingen hittar ett viktigt föremål eller tills en filmsekvens spelas upp. I dessa filmsekvenser får man ofta ett val på hur ens karaktär ska reagera. Det brukar då finnas tre olika val du kan göra. Antingen agerar du fientligt, vänligt eller helt enkelt inte alls. Som jag nämnde tidigare så påverkar dina val karaktärernas öde, men alltför ofta får man en falsk uppfattning om i vilken uträckning dina vals konsekvenser faktiskt har. Det var flera gånger då jag gjorde allt för att undvika specifika utfall i handlingen, men i slutändan blev det ändå så. Det känns som att spelet bestämmer i vilken riktning storyn ska gå, men ibland har du möjlighet att påverka vem som dör och vem som lever. Det är ungefär så det brukar fungera i dessa typer av spel, men det hade varit kul att se att dina val VERKLIGEN har betydelse i slutändan. Presentationsmässigt är House of Ashes fantastiskt. Både ljud och grafik imponerar som få spel lyckas med idag. Man har lyckats få alla karaktärer att röra sig och bete sig på ett strålande sätt tack vare grym motion capture-teknik. Dessutom är skådespelarna riktigt duktiga och övertygar i sina roller. Handlingen är välskriven och gör det till ett nöje att följa dessa karaktärer på deras skrämmande resa genom katakomberna under marken. Personligen gillar jag House of Ashes väldigt mycket och anser att det är det bästa spelet i serien hittills. Även om spelmekaniken är en aning tillbakadragen och minimalistisk så är det njutbart att följa med Eric, Rachel och de andra soldaterna i detta spännande äventyr. Om du är ute efter mer spel än film så får du kolla någon annanstans, men om du gillar en spännande skräckrulle innehållande intensiva actionsekvenser och lite interaktivitet på sina ställen så är House of Ashes definitivt årets Halloween-spel för dig!

House of Ashes är den bästa delen hittills i The Dark Pictures Anthology tack vare den intressanta storyn, spännande actionsekvenser och välskrivna karaktärer.

4

• Fantastisk motion capture