Tetris Effect: Connected

En upplevelse olikt allt annat

Speltitel: Tetris Effect: Connected || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Nintendo Switch, Xbox One, Xbox Series X/S, Playstation 4, Playstation 5 och Oculus Quest 2)

Spelbeskrivning: Det finns väl rätt få människor som aldrig har testat på Tetris, eller åtminstone aldrig ens har hört talas om det. Detta enkla men tillika fullständigt geniala pusselspel där man ska placera fallande block på linjer är ett av spelhistoriens absolut bästa. För några år sedan släpptes Tetris Effect till Playstation VR och tog hela Tetris-konceptet till nästa nivå. Nu har VR-spelet fått en konvertering till Nintendo Switch i och med Tetris Effect: Connected. Men har man lyckats hålla upplevelsen intakt? Vad är då Tetris Effect: Connected? Jo, det är i grunden samma klassiska Tetris fast med fantastiska visuella effekter, strålande musik och nya spelmekaniska inslag. Det finns tre spellägen att välja mellan, och dessa är i sig indelade i flera mindre olika spellägen. Det första läget och även det som jag anser det mest primära är Journey Mode. Detta läge kan sammanfattas som spelets "kampanj" eller "story". Här får man spela Tetris med olika teman som verkligen stimulerar ens sinnen. Allt eftersom man spelar uppkommer vackra visuella effekter och musik som sakta men säkert byggs upp ju fler rader du betar av. Dessutom tajmar effekterna och musiken ditt spelande, vilket är en mäktigt upplevelse. Personligen kände jag mig otroligt avslappnad när jag spelade Tetris Effect: Connected, och i vissa tillfällen när allt klaffade upplevde jag att jag inte ens tänkte medan jag spelade, jag bara gick "with the flow". Ja, jag skulle kunna sammanfatta det som ett meditativt tillstånd. Något som jag aldrig upplevt med något annat spel egentligen. Utöver ovanstående kvalitéer så finns det även ett nytt smart tillägg i själva Tetris-spelmekaniken. Under tiden du spelar och lyckas beta av rader så fylls en mätare upp. När mätaren är full kan du trycka på en av axelknapparna för att aktivera ett "slowmotion"-läge där allt saktas ner under en begränsad tid. Du har då möjlighet att snabbt fylla i tomma luckor för att rädda upp en annars omöjlig situation. Detta inslag tycker jag funkar riktigt bra, och gör egentligen inte spelet jättemycket lättare, utan ger dig bara en liten livlina som jag tycker har saknats i Tetris tidigare. Om man bortser från Journey Mode så finns även Effects Mode och Multiplayer Mode. Effects Mode är läge där du kan spela igenom spellistor av mängder av diverse olika teman. En spellista jag gillade särskilt mycket innehöll flera banor med vattentema och lugn musik. Det finns verkligen allt möjligt att välja på i Effects Mode och är ett bra läge att köra när man är klar med Journey Mode. Multiplayer Mode talar ju för sig självt, men här kan du spela online eller lokalt mot andra spelare. Även här finns det olika lägen som varierar från att spela klassiska Tetris-matcher till att hjälpas åt för att klara av bossar osv. Personligen gillar jag inte multiplayer alls i något spel egentligen, men det finns definitivt tillräckligt många spellägen här för att multiplayer-spelare ska uppskatta Tetris Effect: Connected också. Bland annat finns det klassiska en mot en-scenarion, ”bossfighter” och ”score attack”. Avslutningsvis vill jag bara säga att det är omöjligt att beskriva hur magiskt och mäktigt Tetris Effect: Connected är med ord. Det här är en unik upplevelse som måste upplevas om man inte har gjort det. Personligen anser jag att VR-versionen är något strået vassare eftersom man omsluts av alla visuella effekter på ett annat sätt, men om du inte har ett VR-headset eller någon annan konsol så är detta ett grymt sätt att spela Tetris Effect: Connected på. Om du är det minsta lilla intresserad av spel så MÅSTE du spela detta!

Tetris Effect: Connected på Switch är en lika magisk upplevelse som till övriga plattformar. Ett måste för den som är det minsta lilla intresserad av TV-spel.

4.5

• Omöjligt att tröttna