Tales of Arise

Ett sagolikt äventyr med ett grymt stridssystem

Speltitel: Tales of Arise || Spelat på Xbox Series S (Finns tillgängligt på Playstation 4, Playstation 5, Xbox One och Xbox Series X/S)

Spelbeskrivning: Efter ett väldigt långt uppehåll så är Tales of-rollspelsserien tillbaka. Denna gång har jag satt tänderna i Tales of Arise och dess härliga story! Fredag, release av ett nytt spel och helgen framför sig. Vad mer kan man önska. Jag kände den där härliga känslan man hade förut som barn av att bara komma hem och slukas in i ett makalöst äventyr som man inte hade några förväntningar på alls. Denna gång passar den beskrivningen perfekt in på Tales of Arise, det japanska rollspelet som jag verkligen har väntat på ett bra tag. Spelets värld är uppdelad i två delar, den högteknologiska Rena och det inte fullt lika utvecklade Dahna. Du spelar som “Iron Mask”, även kallad Alphen, som lider av minnesförlust och har egentligen ingen aning vem han är eller vart han kommer ifrån. Alphen tillhör Dahna-folket och de är fördömda till att leva sina liv som slavar. Alphen stöter väldigt tidigt i spelet på en tjej vars namn är Shionne. Shionne kommer från andra sidan, alltså Rena, men hon är också jagad av sitt eget folk. Detta gör att Alphen och Shionne ger sig ut på ett äventyr tillsammans med samma mål, kämpa för Dahna. Under spelets gång stöter du på fler spelbara karaktärer som jag väljer att inte nämna här på grund av spoilers. Striderna i Tales of Arise är något jag fastnade för direkt. Man springer omkring i världen och dras in i en strid om man går tillräckligt nära en fiende. Inuti själva striden har man cirka tre till fyra olika attacker man kan välja mellan. Det är dock inget turordningsbaserat stridssystem, utan allt händer i realtid, så det är bara att mata på utav helvete. När man fått in tillräckligt många träffar laddas energi upp så att man kan få tillgång till specialattacker som utfärdar stor skada. Du kan även skifta mellan dina spelbara karaktärer under stridernas gång, vilket ger ännu mer valmöjligheter och taktiska möjligheter. Varje karaktär har även olika vapen och attacker vilket gör variation ännu mer påtaglig. Utöver striderna så gillar jag hela konceptet med den tecknade grafikstilen. Tales of-serien har aldrig sett så här bra ut. Man stöter på en hel del vackra och storslagna miljöer som får en att bara stanna till för att ta in omgivningen. Jag måste dock lägga en varningsflagg för att spelet har en lång startsträcka med massvis av filmsekvenser och dialoger. Detta kan lätt göra att man tappar fokus och göra att man vill klicka sig framåt. Dessvärre går det oftast inte att skippa, så då är man tvungen att se på dessa scener. Ungefär en timme tar det innan man är riktigt inne i spelet och inte störs av filmsekvenser var 15:e sekund. Så, för att sammanfatta det hela så är jag inte det minsta besviken med Tales of Arise, jag känner mig väldigt nöjd och mätt efter att ha spenderat bra många timmar i den här fantastiska världen, och det har varit värt det. När man väl tagit sig förbi startsträckan så vill man verkligen se hur Alphen och Shionnes äventyr ska sluta. Om du gillar japanska rollspel eller Tales of-serien så är detta ett måste! Trots det initialt låga tempot och en del tekniska missar här och där så kan jag inget annat än att varmt rekommendera detta äventyr.

Tales of Arise är ett sagolikt äventyr med ett djupt stridssystem och en spännande värld att utforska. Tyvärr förekommer en del tekniska missar och en lång startsträcka som drar ner helheten en aning.

3.5

• Storyn är magnifik
  • Taktiska strider