Tales from the Borderlands

En explosiv och episk saga som ingen bör missa

Speltitel: Tales from the Borderlands (Testat på Xbox Series X, finns tillgängligt på PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC, Switch)

Spelbeskrivning: Efter att spelstudion Telltale Games gick i konkurs under 2018 försvann en hel del av deras spel från olika digitala butiker. Ett av dessa spel var det älskade Tales from the Borderlands från 2015. Men nu har det äntligen återvänt till digitala butiker och jag har ivrigt spelat om detta underbara äventyr. Och jag tycker att det fortfarande håller. I Tales of the Borderlands får vi följa med huvudkaraktärerna Rhys och Fiona på en episk jakt efter en "vault key", en nyckel som kan låsa upp ett valv proppfullt med skatter och andra resurser. Något jag verkligen gillar med dessa två karaktärer är att de kommer från helt olika bakgrunder, Rhys är en fjompig företagstönt som försöker klättra upp för karriärstegen medan Fiona lever i en kriminell stad och försörjer sig genom att blåsa folk på pengar. Telltale har verkligen lyckats skriva dessa karaktärer bra, och det gäller förresten inte bara dem, utan alla karaktärer i spelet. Just manuset och röstskådespeleriet är absolut förstklassigt och jag undrar om inte detta är den bästa story som förekommit i ett Telltale-spel någonsin. Så bra är det! Allvaret och humorn byts av med millimeterprecision och känns aldrig för larvigt eller för pretentiöst. Även om några få inslag i storyn blir lite väl klyschiga på sina ställen. För de som kan sina Telltale-spel så ligger även fokuset här helt och hållet på storyn. Tanken är att man hela tiden ska få vara med och påverka handlingens gång samt att de val du gör får konsekvenser. Tyvärr känns det inte som att mina val egentligen får några rejäla konsekvenser i slutändan. I många situationer påstår spelet att jag måste göra ett viktigt val för det kommer ändra hela handlingens framtid, men när jag väl gör valet så hamnar jag nästintill på samma ställe ändå. Ett exempel var när jag valde en rad olika alternativ i en dialog och hamnade på ett ställe för att dialogvalen tog mig dit. Men dessvärre glömde jag spara, så jag fick spela om den delen igen. Spelet gick igång och dialogen startades, men jag var och hämtade en kopp te, så scenen utspelades utan min påverkan. När jag sedan kom tillbaka med min härliga kopp Earl Grey befann jag mig på den platsen jag hamnade på sist. Mina val hade inte betytt något alls, eftersom jag ändå kom till den där platsen. Egentligen gör det inte mig någonting eftersom jag uppskattar ett spel med en linjär berättelse. Men att man ständigt blir påmind om att ens val har påverkan gör att det blir lite parodiskt när det inte alls har det. Absolut finns det ställen då det faktiskt händer olika saker, men för det mesta rullar det på i en förutbestämd bana. Utöver själva dialogerna så går du även omkring i korta sessioner och undersöker saker tills nästa dialog dyker upp och för spelet framåt. Och jag gillar detta upplägg eftersom tempot är högt och allt är så förbaskat välskrivet. Men för den som vill ha mer ”ordentligt” gameplay hittar inte så mycket av den varan här dessvärre. Allt som allt så är Tales from the Borderlands ett riktigt bra äventyr med en ensamble av fantastiska röstskådespelare, knivskarpt skrivet manus och störtskön humor. Nackdelarna är att ens val inte har lika stor påverkan som man hoppas, samt att den grafiska presentationen är något föråldrad. Om du gillar storydrivna spel och har missat Tales from the Borderlands sedan tidigare så tycker jag definitivt att du ska ta dig an detta nu medan det finns tillgängligt på digitala butiker!

Tales from the Borderlands är ett givet köp för dig som älskar en bra story med grymma karaktärer och störtskön humor!

4

• Röstskådespelarna!