Super Mario World är världens bästa spel

Speltitel: Super Mario World

Spelbeskrivning: Super Mario World är ett plattformsspel som släpptes 1990 till Super Nintendo och anses av många vara det definitiva Mario-spelet genom alla tider. Super Mario World är Super Mario när det är som bäst. Varje bana är finurligt designad och innehåller både utmanande hinder och svåra fiender som avlöser varandra på ett löpande band. Till sitt förfogande har Mario några klassiska powerups, men också helt nya. Här finns givetvis svampen som gör Mario stor och eldblomman som ger honom förmågan att kasta eldklot, men även en nykomling, fjädern, som gör att Mario kan flyga och glida i luften. Dinosaurien Yoshi hjälper också till genom att tillåta Mario att rida på honom samt äta upp fiender med sin långa tunga. Spelmässigt är Yoshi ett roligt och bra tillägg och vissa banor kräver till och med att du har med dig Yoshi för att kunna gå i mål. Spelet har en stor världskarta där du rör dig mellan olika regioner där en boss väntar i ett slott. Många av regionerna innehåller ett flertal banor som har hemliga utgångar som leder till bonusbanor. Upptäckarlusten hålls ständigt på topp i Super Mario World och det är få spel som har lika många överraskningar att bjuda på som detta spel. Kontrollen är mer precis än någonsin och Mario är en fröjd att kontrollera. Tillsammans med den mästerliga pixelgrafiken och det mysiga soundtracket blir resan ett sant nöje att ta sig igenom. Super Mario World tar verkligen tillvara på föregångarnas lyckade plattformsmoment och slänger in nya idéer som gör konceptet ännu bättre. Spelet fokuserar mycket på variation och det är sällan du ser ett plattformsmoment som upprepar sig mer än en gång innan ett nytt moment kastas in. Det är den här mästerliga regin som gör Super Mario World till ett av tidernas bästa spel och en måttstock för hur plattformsspel ska göras. Om du inte har spelat Super Mario World tidigare bör du definitivt göra det omgående!

Ett tidlöst mästerverk.

5

• Grafiken och det ljuvliga soundtracket!