Super Mario Odyssey är en resa du sent glömmer!

Speltitel: Super Mario Odyssey

Spelbeskrivning: Super Mario Odyssey inleds med en pågående strid mellan Mario och Bowser. De slåss ombord på ett luftskepp och Bowser har återigen kidnappat prinsessan Peach. Den här gången har dock Bowser gått ett steg längre än bara själva kidnappningen och har intentionerna att gifta sig med Peach. Mario försöker befria prinsessan, men kastas dessvärre av luftskeppet och tuppar av. När Mario återfår sitt medvetande träffar han på Cappy, ett hattliknande spöke som vill ha Marios hjälp med att hitta sin syster som även hon har blivit kidnappad av Bowser. Tillsammans med Cappy och hans magiska krafter ger sig Mario ut över land och rike för att stoppa bröllopet mellan Bowser och Peach. Super Mario Odyssey är både likt sina föregångare och inte. Spelupplägget är fortfarande detsamma: Du hoppar, samlar mynt, besegrar bossar och samlar olika föremål. I dem flesta Mario-spel samlar Mario på stjärnor som ger honom tillgång till nya områden och världar, men i Odyssey samlar man på månar. Dessa månar används sedan för att ge kraft åt ett luftskepp vid namn Odyssey som tar Mario mellan olika kungariken. Varje kungarike har sitt eget unika tema och det är ständigt ett spännande ögonblick när man landar på en ny plats och får påbörja sitt utforskande. Det är faktiskt här som Super Mario Odyssey lyser som starkast, suget efter att utforska varje millimeter av spelvärlden. Eftersom varje kungarike erbjuder enorm variation och har ett stort antal månar som är klurigt gömda, blir det nästintill beroendeframkallande att hitta allt innan man går vidare till nästa kungarike. Även om mycket påminner om tidigare Mario-spel så är Odyssey ett unikt inslag i serien på många sätt. Inte minst när det gäller fienderna. Bowser Junior har blivit utbytt mot en familj arga kaniner som förföljer Mario genom äventyret. Varje kanin har sitt unika attackmönster och attacker som ger dem personlighet och gör att spelet känns fräscht. Det är dock inte bara kaninerna som är intressanta fiender i Super Mario Odyssey. En stor majoritet av spelets fiender är smart designade och erbjuder roliga twistar på föråldrade upplägg, inte minst bossarna. Den absolut största nyheten i Super Mario Odyssey är att det inte finns några traditionella powerups. Här finns inga svampar, eldblommor, stjärnor eller fjädrar. Inte ens en 1-UP. Substitutet heter Cappy och fungerar som Marios hatt under äventyret. Cappys krafter fungerar som så att när Mario kastar sin hatt på en fiende kan han överta kontrollen över fienden och utföra attacker som annars bara är specifika för den fienden. En goomba halkar inte på halt underlag, en koopa kan kasta hammare, en bullet bill kan flyga i luften och så vidare. Detta medför indirekt att vi får fler powerups än vi någonsin haft förut. Hela upplägget kan kännas gimmick-artat, men det är ett genialt upplägg som hela tiden tvingar dig att tänka ett varv extra för att lösa ett specifikt problem eller ta dig förbi ett hinder. Super Mario Odyssey är ett magnifikt spel på alla fronter. Det är vackert, roligt, underhållande, klurigt, utmanande och varierat. Det är utan tvekan ett av de bästa spelen på Switch alla kategorier och en kandidat för världens bästa 3D-spel genom alla tider. Det hyllar och refererar till samtliga Mario-spel som kommit före, samtidigt som det förnyar upplägget med hjälp av unika miljöer, nya fiender och Cappy. Super Mario Odyssey är en resa som ingen får missa.

Super Mario Odyssey är ett kärleksbrev till interaktiv media och anledningen till varför TV-spel är relevant.

5

• Den mysiga grafiken i samklang med det stämningsfulla soundtracket!