Super Mario Galaxy är det bästa plattformsspelet i 3D

Speltitel: Super Mario Galaxy

Spelbeskrivning: Super Mario Galaxy är Marios första äventyr i rymden. Spelet gavs ursprungligen ut 2007 på Nintendo Wii. Mario blir inbjuden av Prinsessan Peach till hennes slottet för att fira en stjärnfestival. Tyvärr blir firandet kort då Bowser crashar festen och kidnappar inte bara Peach, utan även hela hennes slott och tar med sig det ut i rymden. Mario blir attackerad av Bowsers kumpaner och svävar handlöst ut i rymden. Mario vaknar upp på en liten planet där små stjärnlikande varelser berättar att deras drottning, Roselina, behöver hjälp. Hennes rymdskepp har förlorat all sin kraft och Mario måste nu leta genom alla galaxer i hela universum efter stjärnor som kan användas som bränsle till skeppet. I utbyte kommer Rosalina hjälpa Maro att rädda Peach. Det finns en anledning till varför Super Mario-serien är så populär och det är tack vare dem geniala idéer som ständigt förnyar konceptet. Super Mario 64 introducerade 3D-grafik, Super Mario Sunshine introducerade vattensprutan F.L.U.D.D och i Galaxy handlar allt om gravitation. Mario besöker en mängd olika galaxer med planeter som fungerar som små världar. Eftersom varje himlakropp har en egen dragningskraft dras Mario till en annan planet när han är tillräckligt nära den. Alla plattformsmoment har anpassats till detta koncept och det vänder in och ut på ditt sätt att spela ett plattformsspel. Särskilt häftigt är det när en planet ser ut på ett sätt på undersidan och när Mario sedan kommer upp på ovansidan är miljön helt annorlunda. Kontrollen är A och O i ett Mario-spel och här har man överträffat sig själva. Wii-kontrollen fungerar bra och man har, (för det mesta), inte tvingat på onödiga rörelsefunktioner. När man skakar Wiimoten gör Mario en snurrattack som paralyserar fienden. Kontrollen är tajt och till följd känns Marios rörelser aldrig sladdriga eller oprecisa, utan han hamnar alltid där du vill att han ska hamna. Det finns ett moment där man måste peka med Wiimoten mot skärmen för att samla ”star bits”, en slags valuta som fiender tappar när man besegrar dem. Sättet som man samlar dem på kan ibland kännas gimmick-artat, men på det stora hela fungerar det problemfritt och är dessutom ganska kul. Många av galaxerna som Mario besöker är spännande att utforska och har roliga teman som återspeglas i dem power-ups som spelet erbjuder. En galax ser ut som en stor bikupa och där kan Mario hitta en power-up som förvandlar honom till ett bi, vilket gör att han kan flyga en kort stund och klättra på kladdiga ytor. Den enorma fantasin hos spelutvecklarna gör att spelet aldrig känns tråkigt eller repetitivt. Utöver den fantastiska designen och kontrollen så har vi en makalös audiovisuell presentation i form av vacker grafik och bedårande musik. Något annat som Super Mario Galaxy lyckas bra med är att hela tiden utmana spelaren. När du har hittat alla stjärnor i en specifik galax, brukar det ofta dyka upp nya utmaningar och stjärnor att samla för att du ska återvända till galaxen. Spelet är definitivt ett av dem mer utmanande Mario-spelen som jag har spelat, vilket är en positiv sak. Slutligen går det bara att säga att Nintendo har överträffat sig själva igen. De ger Mario ett nytt liv genom att kasta ut honom i rymden. Spelet har en stark identitet tack vare lekfullheten med gravitation och galaxer fullproppade med fantasi. Om du ska spela ett enda Wii-spel i ditt liv, se då till att det blir Super Mario Galaxy.

Ett av världens allra bästa 3d-spel alla kategorier.

5

• Mysig grafik