Super Mario 3D World + Bowser’s Fury

Ett spel som är proppfullt med lycka, färg och Nintendo-magi.

Speltitel: Super Mario 3D World + Bowser's Fury (testat på Switch, tillgängligt på Switch)

Spelbeskrivning: Efter åtta år är äntligen Super Mario 3D World tillbaka i rampljuset. Spelet släpptes ursprungligen på Wii U och blev tyvärr aldrig lika framgångsrikt som man hoppades. Personligen älskar jag 3D World och anser att det är ett av de bästa Mario-spelen i 3D. Därför är det spännande att få ta del av det till Switch, och samtidigt testa på det helt nya spelläget Bowser’s Fury. Jag ska snabbt avhandla Super Mario 3D World innan jag går in på Bowser’s Fury. Trots att spelet är åtta år gammalt så är det lika mysigt och kreativt som jag minns det. Fokuset ligger på att kunna spela tillsammans med upp till tre andra vänner när man tacklar spelets banor. Självklart går det utmärkt att spela helt solo genom hela äventyret, men jag tycker att det aldrig någonsin har fungerat så här bra med co-op i ett Mario-spel som det gör i 3D World. Dessutom kan man nu i Switch-utgåvan köra tillsammans med andra över nätet, vilket är kul för de som gillar det (inte jag). När det begav sig åt 2013 älskade jag det här spelet så pass mycket att jag lätt hade satt en klockren fem av fem på det. Nu 2021 så är det fortfarande ett grymt bra spel, men man ser att den tekniska aspekten har förändrats en aning. Grafiken är läcker, men inte lika spektakulär som första gången jag spelade det. Kontrollen är inte heller lika responsiv och fläckfri som i ett nyare spel som exempelvis Super Mario Odyssey. Men trots dessa brister så är Super Mario 3D World ett sjukt underhållande spel som jag tycker åtminstone förtjänar en fyra av fem. Den största nyheten med denna utgåva är ju som sagt Bowser’s Fury, ett nytt spelläge där man ska besegra en gigantisk Bowser. Eller att kalla det för ett spelläge är väldigt fel. Det här är nämligen ett helt eget spel i miniatyrformat. Bowser har förvandlats till en riktigt förbannad version av sig själv. Bowser Jr. vädjar till Mario och ber honom att hjälpa till, och där tar äventyret sin början. Som Mario besöker man en mängd olika småöar som alla har ett visst antal ”shines” gömda som behövs för att låsa upp fler öar och för att till slut kunna väcka liv i de stora kattklockorna som gör det möjligt för Mario att ta upp kampen mot Bowser. Alla öar tar plats i en och samma värld och du kan själv välja i vilken ordning du vill tackla dessa. Utmaningarna som man måste klara av för för att få åtkomst till dessa shines varierar från att samla blåa mynt till att besegra minibossar. På det stora hela är Bowser’s Fury underhållande, men det känns som att konceptet är lite för underutvecklat för att stå på egna ben. Speltiden är lite för kort och klockar in på runt två timmar, sen finns det också utrymme för större variation i plattformsmomenten, fler fiender och tajtare kontroll. De återkommande striderna mot Bowser är tyvärr repetitiva, utdragna och inte särskilt roliga. Men skulle Nintendo spinna vidare på detta tema med en stor öppen värld där man själv kan välja i vilken ordning man vill tackla utmaningarna på, så kan det bli ett riktigt jäkla bra Super Mario-spel. Skulle jag ge Bowser’s Fury ett eget betyg så skulle det bli tre av fem. Super Mario 3D World + Bowser’s Fury är ett givet spel för Switch-ägaren. Här finns många timmar av mys, underhållning och Nintendo-magi. Trots några skavanker här och där så är detta bland det bästa man kan hitta i Mario-väg.

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury innehåller färg, lycka och den där säregna Nintendo-magin. Missa inte detta om du äger en Switch!

4

• Super Mario 3D World är ett fantastiskt spel