Super Mario 3D All-Stars

En samling med några av de bästa 3D-spel som gjorts

Speltitel: Super Mario 3D All-Stars

Spelbeskrivning: Det är egentligen sjukt när man tänker på att 35 år har gått sedan första Super Mario Bros. släpptes till konsolen Nintendo Entertainment System. Under dessa år har vi fått följa med Mario, hans vänner (och fiender) på ofattbart många fantastiska äventyr i allt från plattformsspel till rollspel till racingspel. Och det verkar inte som att Mario kommer dra ner på tempot de kommande 35 åren heller. I och med detta jubileum har nu Nintendo släppt en samling med de tre första Super Mario 3D-spelen i en samling som kort och gott heter ”Super Mario 3D All-Stars”. Samlingen innehåller Nintendo 64-spelet ”Super Mario 64”, Gamecube-spelet ”Super Mario Sunshine” och Wii-mästerverket ”Super Mario Galaxy”. Men håller dessa spel med alla år på nacken? Ja, vi kan väl börja med att ta en titt på den grafiska presentationen av spelen. Alla tre spelen har fått sig ett ansiktslyft när det kommer till upplösning. Det är första gången som vi får se dessa i HD och de ser bra ut. Men samtidigt så känns det som att man kunde ha gjort betydligt mer med det grafiska. Nu har man enbart höjt upplösningen och inget mer egentligen. Och det är synd när man ändå tar tid och gör en samling av dessa tre klassiker. Det spel som ser bäst ut är utan tvekan ”Super Mario Galaxy”, vilket inte är så konstigt då det är det nyaste av spelen. Personligen älskar jag både Super Mario 64 och Super Mario Galaxy och skulle vilken dag som helst ge dessa 5 av 5 i betyg. Det spel som jag anser är ett av de sämre i hela Mario-serien är ”Super Mario Sunshine”. Och varför tycker jag det? Jo, för att spelmekaniken fokuserar kring en vattenspruta som Mario har på ryggen. Och Med denna måste han städa upp ön Delfino Isle från kletig färg. Jag tycker att spelet känns mer som än spin-off än ett Mario-spel då det känns så pass annorlunda än från andra Mario-spel. Banorna är byggda kring vattensprutan och det blir repetitivt att ständigt stanna upp för att tvätta bort färg och sen springa iväg för att fylla på med vatten. Men missförstå mig inte! Sunshine är inget dåligt spel. Absolut inte! Men det är inte lika bra och kreativt som de andra två spelen i samlingen. Skulle jag ge det ett betyg så skulle det få bli 3/5. Bra men inte mer. Kontrollen har alltid varit A och O i Super Mario-spelen och responsen är för det mesta lika precis som alltid i 3D All-Stars. Det mest anmärkningsvärda är att Super Mario Galaxy är byggt med rörelsekontroller i åtanke. Och att spela på TV:n med ett par Joy-Cons känns fantastiskt och påminner starkt om hur det var att spela det till Wii en gång i tiden. Fast bättre, nu när teknologin i handkontrollerna är ännu mer avancerad än för 13 är sedan. Och när man spelar i handhållet läge så har man interagerat touch-kontroll för att underlätta de moment som kräver rörelsekontroller. Tyvärr blir det lite störande med att röra fingret över skärmen under hektiska moment. Och du kan dessvärre inte göra något åt det såvida du inte kopplar loss joy-consen. Inget jättestort problem egentligen, men värt att nämna åtminstone. I Super Mario Sunshine tycker jag att Mario är lite sladdrig och det är något svårare att få honom exakt dit man vill. Och det är ett problem som jag även upplevde med originalet till Gamecube, så det är tråkigt att det inte har blivit åtgärdat i denna utgåva. I Super Mario 64 funkar kontrollen perfekt! Sammanfattningsvis så är Super Mario 3D All-Stars en grym samling med några av Marios bästa spel. Det här skulle kunna vara en 5 av 5 eller 10 av 10 men tyvärr så känns samlingen lite lat då spelen inte har blivit rörda mer än upplösningsmässigt. Tänk bara om man hade byggt om dem från grunden med Super Mario Odyssey-motorn. Sen finns det Bonusmaterial i form av att du kan lyssna på de tre spelens otroliga soundtracks. Men det hade varit roligt att ha med bakom kulisserna-material om hur spelen kom till eller intervjuer med spelutvecklarna. Sen tycker jag också att man kunde ha slängt med Super Mario Galaxy 2 i samlingen också. Men men. Det kanske kommer längre fram. Men trots samlingens brister så är jag imponerad över hur fantastisk väl samtliga tre spel håller i dag, flera år senare. Det är ett bevis på att bra bandesign aldrig blir utdaterad. Om du äger en Switch eller älskar Mario så ska du definitivt skaffa Mario 3D All-Stars.

En gedigen samling med två mästerverk och ett bra spel.

4

• Tre spel i ett