Subnautica

En djupdykning man gärna återvänder till

Speltitel: Subnautica || Spelat på PS4 och PC (Tillgängligt på PC, Xbox One, PS4, PS5 och kommer till Nintendo Switch i maj 2021)

Spelbeskrivning: Subnautica är skapat och publicerat av Unknown Worlds Entertainment, och sätter dig i den knepiga situationen att överleva efter att rymdfarkosten Aurora kraschlandar på planeten 4546B. Det är ett ”open world survival action-adventure” och släpptes som early access på bland annat Steam under 2014 men släpptes i fullversion år 2018 på PC och konsol. Med olika miljöer under ytan men också delvis över ytan så behöver du samla på dig material och lösa mysteriet kring varför Aurora kraschade och hur du skall ta dig ifrån planeten 4546B. I den fantastiska värld som är under vattenytan har Unknown Worlds Entertainment verkligen lyckats med konsten att skapa en levande värld fylld av utmaningar och mystik, med en story som driver spelaren att utforska djupare och alltid besöka nya miljöer. Spelet är uppbyggt på ett smidigt ”explore, gather and craft”-system med mycket resurser och ett välutvecklat system för att konstruera baser såväl över som under ytan. Det finns mycket att utforska och med diverse undervattensfordon blir uppgiften lättare och mer effektiv. Men var på din vakt eftersom det finns massor med varelser, både vänliga och fientliga, som simmar runt i dessa vatten. Subnautica använder sig av fyra spellägen för varierad svårighetsnivå. Dessa fyra lägen påverkar hur mycket du som spelare behöver hålla koll på: hunger, vätskebalans, syre och hälsa, eller om du bara vill köra fritt för att utforska och bygga utan konsekvenser. De olika spellägen som erbjuds är survival som är standardläget, freedom där du endast behöver tillse syre och liv. Hardcore där du måste hålla koll på allt samt att du endast har ett liv och slutligen creative där du bara kan utforska och bygga som du själv behagar. Jag som spelat detta har dykarcertifikat vilket gjorde att Subnautica tilltalade mig något enormt, att få komma ner under ytan och utforska detta smörgåsbord av miljöer och varelser blev som en utmaning för mig. Då jag alltid kom djupare och djupare under ytan så skapade detta ett driv för att alltid pressa lite längre in i grottorna som finns. Allt detta i kombination med en väldigt fin atmosfär med självlysande växter, självlysande djur, djupa dalar och väl uttänkta miljöer gör Subnautica till ett äventyr man inte glömmer i första taget. Okej, ett spel kan ju inte vara så här bra! Vad är nackdelarna? Det som kan bli långvarigt i detta spel är det konstanta samlandet av resurser då resursen du söker kan finnas på väldigt specifika platser. Det märks även skillnader i att spela detta spel på PC och PS4. I och med att det först togs fram för PC så är det betydligt mer optimerat med smidigare kontroller och snabbare laddningstider. På PS4 så är kontrollerna klumpiga och ibland är det svårt att hänga med i laddningstiderna för varje miljö, du som spelare kan behöva stanna upp för att spelet ska hinna ladda in omgivningen. Men allt detta tar ändå inte ifrån nöjet av att dyka djupare ner under havsytan.

Författare: Sebastian

Jag rekommenderar detta spel till alla som gillar att utforska okända miljöer och kämpa för att överleva mot naturens krafter. Var beredd på att bli förvånad och förtrollad i detta välgjorda och fantastiskt fina spel.

4

• Extremt fin och välgjord miljö
  • Häftigt koncept: överlevnad på annan planet