South of the Circle

En hjärtvärmande berättelse i bitande kyla

Speltitel: South of the Circle || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Nintendo Switch, PC, Xbox One, Series X/S, Playstation 4 och Playstation 5)

Spelbeskrivning: Här har vi ett spel som passar mig som handen i handsken. South of the Circle tar oss med på ett story-drivet äventyr där vi tar oss an rollen som Cambridge-akademikern Peter som krashlandar mitt på Antarktis. Hans resa genom den bitande kylan får honom att blicka tillbaka över sitt liv och vi får på så vis lära känna honom, hans kärleksintresse Clara, och varför han besöker Antarktis till att börja med. Det som tilltalar mig som story-fantast är hur välskrivet manuset är och hur lätt man påverkar berättelsen via sina val. Precis som i många likande spel kan man styra dialogen, men i South of the Circle är dina val mer subtila och baseras på vilken typ av känsla du vill att Peter ska förmedla till den han samtalar med. Istället för att veta exakt vad du ska svara så väljer du den symbol som bäst stämmer överens med det du vill säga. Exempelvis finns det val som får Peter att framstå som osäker, självsäker, glad, orolig eller arg. Berättelsen får ett bättre flöde när man inte behöver läsa igenom några alternativ, utan bara går på sin egen magkänsla i den givna situationen. Något annat som jag verkligen gillar är den primitiva grafiken som lyckas förmedla mer känslor än vad den egentligen borde göra. Karaktärerna saknar detaljrikedom, men de briljanta röstskådespelarna lyckas ge liv till dem, och i slutändan har man verkligen lärt känna alla på djupet. Musiken gör även sitt för att förhöja upplevelsen ytterligare. Mitt största minus med South of the Circle är, som jag nämnt förut när det kommer till dessa typer av spel, att det är ganska lite av just spel och mer av film. Man gör sina val och får röra Peter omkring i mindre miljöer, men det är sällan som man faktiskt får göra någonting mer än så. Det känns på ett sätt som att du håller i en fjärrkontroll till en Blu-ray/DVD-spelare och klickar igång nästa filmscen när du väl får göra något. Men samtidigt stör det inte mig så mycket. South of the Circle är ett underhållande spel/film och får mig att känna något och det är det viktigaste. Det är kanske inte det bästa spelet i sin genre, men definitivt en liten dold pärla som man definitivt bör testa på om man uppskattar fina berättelser.

South of the Circle är en hjärtvärmande berättelse i bitande kyla som lyckas förmedla mer än vad det borde.

4

• Grafiken och musiken lyfter varandra