Song of Horror

Song of Horror försöker och når en bra bit

Speltitel: Song of Horror || Spelat på Xbox Series S (Finns tillgängligt på PS4, PS5, Xbox One, Series X/S)

Spelbeskrivning: Skräckspel förknippas ju ofta med obehagliga kameravinklar, förvridna monster och avsaknaden av vapen. Song of Horror är där och nosar men når inte riktigt hela vägen. Spelet börjar med att du får lära känna Daniel, en snubbe som är fruktansvärt trött på sitt jobb. Du får tillbringa en fredag i hans hem och under denna tid kan du alltså gå runt och upptäcka små detaljer i hemmet så som tavlor, inredning med mera. Nästan varje centimeter går att inspektera och i längden blir det ärligt talat rätt så tröttsamt. Mitt i allt upptäckande så ringer telefonen och det är ju självklart Daniels jobb som kallar in honom. Han behöver åka ut till en av deras kunder som är spårlöst försvunnen, det handlar då om författaren Sebastian Hush. Vips så sitter du i bilen på väg till Sebastians hus. När du väl kommer fram så märker man ganska snabbt att något inte står rätt till och efter en stunds letande i huset utan något som helst spår av Sebastian så leds du till en mystisk trädörr. Du kliver in och vips så är även Daniel försvunnen. Det är här Song of Horror blir lite nyskapande, du får då nämligen välja vem den nästa karaktären är som ska åka dit och leta. Karaktärerna har olika egenskaper som du behöver ta hänsyn till. Rätt som det är så är du i samma hus och denna gång så är det upp till dig att leta upp ledtrådar som tar dig framåt i huset för att lösa mysteriet. I Song of Horror har du kameran i en typ av “rumsvinkel”. Alltså, du kliver in i ett rum och kameran är fast, under tiden kan du gå runt i rummet och inspektera (som du gör väldigt mycket i spelet) tills du väljer att gå in i nästa rum, då flyttas kameran till det rummet med en ny fast vinkel, och du ser dig själv som i en film. Som jag skrev tidigare så går det mesta ut på att hitta ledtrådar för att ta dig vidare, den klassiska sekvensen att dörren är låst går ju självklart att lösa med en nyckel. Men när nyckeln ligger i en låda som inte går att dra ut fult behöver du något för att ta dig in där osv. Det blir tyvärr för enformigt och löjligt efter ett tag, jag menar, hur svårt är det att ta sig in i en låda? En sak som jag verkligen fastnade för dock var filmsekvenserna som verkligen satte stil på spelet. I svartvitt, tecknade bilder fick man följa mellansekvenserna och det var nyskapande och väldigt häftigt för mig. Sammanfattningsvis så är Song of Horror ett mysigt och underhållande skräckspel där det mesta går ut på att inspektera föremål för att ta dig framåt i berättelsen, inte riktigt min kopp av te men trots det höll det kvar mig då man självklart ville se vad som huserade i det mystiska huset.

Ett stämningsfullt spel som vill skrämmas men blir en aning långtråkigt för min egen del. Om du tycker om att lösa pussel i obehaglig atmosfär så är detta spelet för dig!

3

• Stämningen