Sherlock Holmes: Chapter One

Sherlock steppar upp!

Speltitel: Sherlock Holmes: Chapter One || Spelat på Playstation 5 (Finns tillgängligt på PC, Xbox One, Series X/S, Playstation 4 och Playstation 5)

Spelbeskrivning: Spelutvecklarna Frogwares har länge arbetat med att skapa spännande äventyrsspel med självaste Sherlock Holmes i huvudrollen. Dessa spel har jag testat på till och från under cirka tio års tid och aldrig blivit särskilt imponerad över något av dem. Därför blir jag både överraskad och glad när jag nu har spelat igenom deras senaste spel med den berömde detektiven i spetsen. Chapter One är Frogwares bästa spel hittills och en stark början på en lovande följetong. Premissen i Chapter One är inte mer komplicerad än som så att du gestaltar en ung Sherlock Holmes som återvänder hem för att besöka sin mammas grav samt för att nysta upp ett och annat kring hennes död. En intressant vinkel på det hela är att Sherlock har en låtsaskompis, eller rättare sagt en osynlig vän, Jon, som han diskuterar och samtalar med. Det är ofta genom Jon som man får ta del av tips och hjälpmedel för att ta sig vidare i spelet, vilket är ett smart sätt att förklara saker för spelaren måste jag säga. Spelmekaniken har verkligen fått sig en gigantisk uppgradering jämfört med tidigare Sherlock Holmes-spel. Man springer nu omkring i en stor öppen värld där man kan ta sig an mängder av olika fall att lösa. Huvudberättelsen handlar som sagt om Sherlocks döda mamma, men man kan ta sig an orelaterade fall samt ibland måste man lösa mindre typer av fall för att kunna avancera i huvudberättelsen. De flesta fallen är välskrivna och måttligt intressanta, men kanske inte så att du sitter som på nålar. Själva lösandet av fallen är det roligaste med Chapter One. Det finns flera olika spelsystem som man använder sig av för att bland annat kunna undersöka mordplatser, återskapa scenarion, dra slutsatser och mycket mer. Man känner sig faktiskt lite som en proffsdetektiv när man till slut listar ut hur brottet gick till och den ansvarige sätts bakom lås och bom. Nackdelen med alla ovannämnda spelsystem är att de blir svåra att navigera sig genom. Det var ofta som jag använde fel tillvägagångssätt för att komma vidare och det var främst för att jag hade fått för lite information och klarhet i vad spelet förväntade sig av mig. Ibland testade jag att prata med alla personer jag träffade på om alla tänkbara dialogval och kunde tack vare det komma vidare. Spelmekaniken blir därför mer plottrig än lättnavigerad och man blandar inte helt sällan ihop dem. Dessutom är inte alla fall lika välregisserade och gör att man undrar vad man ska göra härnäst. Något som gjorde mig frustrerad här och där. Men när man väl har kommit in i Chapter One så blir man bättre på att uppfatta spelets subtila hintar och det är lättare att lösa fallen. Och jäklar vad kul och mysigt det är när man väl gör det! Sherlock Holmes: Chapter One är kanske inte det bästa äventyrsspelet genom alla tider, men det är en intressant ”take” på karaktären och definitivt ett oväntat bra spel. Det finns en del skavanker här och där, inte minst när det kommer till spelmekaniken, men om man kan se förbi det och några märkliga storysegment så finns här ett mysigt, spännande och underhållande spel. Jag ser fram emot Chapter Two!

Sherlock Holmes: Chapter One är ett underhållande äventyrsspel som tar en helt ny ”take” på den berömde detektiven.

3

• Engagerande värld