Shadow of the Tomb Raider

Ett underhållande äventyr som känns igen

Speltitel: Shadow of the Tomb Raider (testat på PS4, finns tillgängligt på PC, Xbox One, Series X/S och PS4)

Spelbeskrivning: När Shadow of the Tomb Raider släpptes som månadens gratisspel för Playstation Plus-medlemmar så var det inget snack om saken, självklart måste man testa på detta äventyr. För den som inte är helt insatt i Tomb Raider-serien så är Shadow of the Tomb Raider det tredje spelet i den såkallade "nya" serien och släpptes så sent som 2018. Berättelsen tar vid där föregångaren Rise of the Tomb Raider slutade. Lara Croft har precis räddat världen från den ondskefulla organisationen Trinity men ett nytt hot lurar runt hörnet. Tyvärr får hon inte vila särskilt länge innan det är dags att ta upp pilbågen igen och ge sig ut på äventyr. Spelet tar nu plats i Sydamerikas djungler. Och handlingen? Jo den är ju väldigt tunn, du behöver hitta några viktiga artefakter innan Trinity gör det. Och som vanligt är det mänskligheten som utplånas om du misslyckas med att stoppa dem. Det blir ärligt talat larvigt och skrattretande när storyn är så lövtunn som den är, men det är tur då att Shadow of the Tomb Raider besitter andra kvalitéer. Miljöerna är riktigt snygga nämligen och flera gånger stannar man gärna upp och andas in Sydamerika. Det finns ett uppgraderingssystem som gör att Lara får tillgång till nya förmågor och vapen. Och för att kunna få åtkomst till dessa uppgraderingar behöver du samla på dig växter och diverse resurser. Även om detta till största del är en sidogrej så gjorde det att spelet tog någon timme extra för mig då jag självklart ska samla på mig allt jag ser. En sak som jag uppskattar med spelet är att du kan även välja svårighetsgrad du vill ha på varje enskilt spelmoment. Till exempel om du känner att det är fighterna du är vassast eller svagast på så kan du välja en specifik svårighetsgrad på just det. Och om du känner att pussel inte är din grej kan du sänka svårigheten på det området. Det gör att spelet formas kring dig utan att det blir för enkelt eller för svårt. En negativ grej med Shadow of the Tomb Raider är dess linjära bandesign. Du blir strikt handhållen på vart du ska gå härnäst. När du hoppar ner på en avsats så visar kameran åt vilket håll du ska åt de flesta gångerna, vilket tar bort känslan av mystik och klurighet. På det stora hela gillar jag Shadow of the Tomb Raider. Det är snyggt, underhållande och roligt. Men samtidigt har jag sett flera andra spel göra allt detta spel gör fast bättre. Berättelsen är direkt kass och många av de spelmoment man stöter på har man sett förr eller så imponerar de helt enkelt inte. Shadow of the Tomb Raider kanske inte är det bästa spelet i serien, men helt klart ett bra spel och något som är värt att spela om du prenumererar på Playstation Plus.

Ett äventyr som bör spelas

3

• Miljöerna