Scott Pilgrim vs. The World: The Game Complete Edition

Ett underbart beat 'em up återvänder!

Speltitel: Scott Pilgrim vs. The World: The Game Complete Edition (testat på Switch, finns tillgängligt på PC, Switch, PS4, Xbox One, Series X/S)

Spelbeskrivning: Scott Pilgrim är tillbaka! Det var för hela 11 år sedan (2010) som vi fick hälsa på den osäkre tonåringen för första gången. Scott Pilgrim vs. The World: The Game hyllades snabbt av både spelare och kritiker för sin retromässiga presentation och fantastiska soundtrack. Efter några år togs spelet bort från digitala plattformar och gick inte att få tag på. Därför är det roligt att det nu har fått återvända till moderna konsoler. Detta är alltså ingen remake eller remaster, utan enbart ett nysläpp av samma spel från 2010. Men det gör absolut ingenting när spelet är så här bra. Scott Pilgrim vs. The World: The Game Complete Edition är ett retroinspirerat beat 'em up-spel som för tankarna tillbaka till klassiker som Streets of Rage och Double Dragon. Som Scott är ditt uppdrag att ta dig igenom sju olika banor fyllda med fiender att spöa skiten ur. I slutet på varje bana finns såklart en boss, eller rättare sagt en expojkvän till Scotts flickvän, Ramona, som han måste förgöra för att vinna hennes hjärta. Det finns egentligen ingen mer story än själva premissen, men trots det är spelet fyllt av roliga och varierade fiender som andas personlighet och charm. Jag tycker att det är skickligt att skapa så många karaktärer som man direkt känner tycke för utan någon som helt rad av text som förklarar vilka de är. Spelet går ut på att du rör dig från vänster till höger och stannar till när fiender dyker upp på skärmen. Du har då en rad olika attacker att tillgå, exempelvis enklare spark som skadar mindre men är snabbare att genomföra, eller tyngre spark som skadar mer men tar längre tid att genomföra. Utöver dessa standardattacker kan du plocka upp vapen som ligger utspridda, lära dig nya förmågor samt köpa på dig hjälpmedel som gör att du har större chans att överleva. Jag gillar verkligen stridssystemet i Scott Pilgrim, för det funkar som ett klassiskt beat 'em up men det är så väldesignat att man känner att man alltid lär sig någon ny taktik eller blir lite bättre för varje fiende man dödar. Man får impulsen att spela om efter varje game over. Och på tal om game over. Det ska sägas att man till en början blir fullständigt sönderspöad när man sätter på spelet för första gången. För likt retrospel så är Scott Pilgrim ett svårt spel, ja, jättesvårt till och med. Även på de lägre svårighetsgraderna är det ingen dans på rosor. Men tjusningen är att samla på sig mynt som man får när fienderna dör som man sen kan använda för att köpa saker för att sakta men säkert bli starkare och bättre. Och när man väl lärt sig alla fienderna rörelsemönster och hur man ska parera attackerna så får man en enorm känsla av tillfredställelse. Men om du verkligen inte gillar svåra spel så kanske du ska låta bli Scott Pilgrim. Dock kan du spela hela spelet i co-op med upp till fyra spelare där ni kan slåss sida vid sida, vilket underlättar svårigheten en aning. Trots att Scott Pilgrim vs. The World är ett grymt spel på många sätt (inte minst den underbara grafiken och musiken) så finns det några brister här och där. Svårighetsgraden kan vara en faktor för vissa som jag nämnde ovan, men ibland kan kontrollen vara aningen oprecis som gör att man kanske inte vänder sig lika snabbt som man egentligen vill eller att man råkar attackera fel fiende av misstag. Det är inget jättestort problem, men värt att nämna med tanke på att det hände en handfull gånger under min cirka två timmar långa genomspelning. Och det sista minuset är även längden på spelet. Jag tycker att det är i lite kortaste laget. En timme till hade jag verkligen uppskattat men man kan inte få allt. Allt som allt så är Scott Pilgrim vs. The World: The Game Complete Edition ett underhållande spel som åldrats oväntat bra och är väl värt att spela om man gillar retrospel, beat 'em ups eller spel generellt. Om du däremot inte är något för svåra spel som kräver en del av dig som spelare så kanske du ska undvika detta slagsmål.

Ett underbart beat ’em up med fantastisk musik och mumsig grafik.

4

• Mumsig grafik