Scarlet Nexus

Ett action-RPG som glänser med sina strider

Speltitel: Scarlet Nexus || Spelat på Xbox Series X (Finns tillgängligt på Xbox One, Xbox Series X/S, Playstation 4, Playstation 5 och Steam)

Spelbeskrivning: Bandai Namco har givit ut en hel del spel under årens gång som har varit baserade på populära anime-serier. Scarlet Nexus är ett ambitiöst projekt som har starka anime-influenser men är inte baserad på någon förlaga. Därför är det särskilt roligt att man har lyckats skapa ett magnifikt stridssystem här som verkligen lyfter spelet. Synd bara att resten av spelet inte känns lika engagerande. Själva premissen i Scarlet Nexus är en av spelets höjdpunkter. I en närliggande framtid har människan upptäckt ett hormon i hjärnan som gör att vissa individer får åtkomst till särskilda egenskaper och mentala krafter. Vissa får förmågan att flytta objekt med tankarna medan andra kan snärja och kontrollera olika element, som eld och vatten, till sin fördel. Dessvärre lever inte människorna i lugn och ro, för titt som tätt invaderar otäcka varelser vid namn Others som inget hellre vill än att äta människornas hjärnor för att utvinna deras specialkrafter. Men andra ord krävs det en grupp eller organisation av soldater som kan stå emot Others, och det är där man som spelare kommer in i bilden. Man får välja att spela som en av två karaktärer, Yuito eller Kasane. Båda två tar värvning i OSF (Others Suppression Force), vars syfte är att besegra de obehagliga fienderna. Yuitos och Kasanes berättelser vävs sakta ihop men skiljer sig på en del punkter. För att få hela bilden av storyn rekommenderas det givetvis att spela igenom spelet som båda karaktärerna. Men ärligt talat så känns det inte som att varken Yuito eller Kasane är i fokus i Scarlet Nexus. Det är nämligen striderna. Stridssystemet spelas som ett klassiskt actionrollspel och för mina tankar till mästerverket NieR: Automata som släpptes under 2017. Du kan utföra mängder av attacker och parera inkommande attacker samt använda dig av en rad olika psykiska krafter. Exempelvis har Kasane förmågan att kasta omkring objekt med tanken, vilket är sjukt tillfredställande att lägga till i sin kombination av attacker. Senare i spelet träffar man på personer som ansluter till Kasanes grupp, och då kan man dra nytta av sina gruppmedlemmars krafter för att krydda sina egna attacker med deras specifika egenskaper. Exempelvis använde jag en gruppmedlems förmåga kring elektricitet för att utdela stötar och blixtar när jag attackerade med mitt primära vapen. Det finns oändliga möjligheter kring hur man kan kombinera attacker, element och krafter och det är det som gör Scarlet Nexus så förbannat roligt att spela. Man ledsnar aldrig på att slåss. Och det säger mycket när spelet egentligen är oväntat repetitivt. Tyvärr faller Scarlet Nexus på en del punkter. Som jag sa i början är storyn, inledningsvis, väldigt intressant. Men tyvärr tappar den fokus en bit in och det blir för många namn, karaktärer och begrepp att hålla koll på. Dessutom berättas storyn i alla mellansekvenser via halvdassiga ”serietidningsrutor”, vilket gör att presentationen, som annars är rätt läcker, upplevs som löjlig och oseriös. Mellan striderna och storysekvenserna är det egentligen bara transportsträckor, och det går inte att göra så värst mycket däremellan. Spelmekaniken blir snabbt upprepad när du ständigt får titta på en mellansekvens, åka ut på uppdrag, slåss mot fiender och sen börjar allt om. Det hjälper inte heller att nästan alla områden du besöker ser större ut än vad de är, och många känns mer som trånga korridorer där du bara kan gå åt ett håll. Jag hade mycket hellre velat placera Scarlet Nexus i en öppen värld, för där hade stridssystem passat in bättre. Scarlet Nexus är ingen revolution i dess genre, men det är ett underhållande action-RPG. Trots den ojämna presentation, de repetitiva spelelementen och den krångliga berättelsen så är detta ett bra spel som alla anime och action-entusiaster borde kolla in.

Scarlet Nexus är ett bra och röjigt action-RPG som hade mått bra av att placerats i en öppen värld med en tydligare presenterad story.

3

• Spännande premiss!