Sackboy: A Big Adventure

Ett mysigt plattformsspel med brister

Speltitel: Sackboy: A Big Adventure

Spelbeskrivning: Jag älskar verkligen ett väldesignat plattformsspel. Det finns liksom något magiskt som kittlar mina sinnen när jag får studsa omkring i en vacker värld, lösa enklare former av omgivningsbaserade pussel och besegra utmanande bossar. Därför är jag så glad över att Sackboy, den ikoniska tygdockan från LittleBigPlanet-serien, har fått ett eget plattformsäventyr till Playstation 5. Vad som inte gör mig riktigt lika glad dessvärre är att Sackboy: A Big Adventure hade kunnat bli ännu bättre än vad det nu är. I Sackboy: A Big Adventure får vi besöka en mysig och spännande värld där Sackboy och hans vänner bor i frihetens tecken. Detta ändras ganska fort när den onde narren Vex suger in alla invånare i en virvelvind och lämnar Sackboy ensam kvar. Det är upp till den söta tygdockan att rädda sina vänner och besegra Vex innan världen går i spillror. Likt många andra plattformsspel är berättelsen i A Big Adventure ingenting att hänga i julgranen, utan bara en ursäkt för att ta sig från punkt A till punkt B. Därför är kärnan i varje plattformsspel dess kreativa uppfinningsrikedom, och det är här som A Big Adventure inte riktigt lyckas övertyga. Absolut, banorna är läckert uppbyggda med en mysfaktor som är uppskruvad till max. Ofta ackompanjeras dessa med trallvänlig musik som förhöjer upplevelsen ytterligare. Du kan dessutom spela igenom spelet med upp till fyra spelare, vilket gör A Big Adventure till ett perfekt familjespel. Tyvärr lyckas spelet aldrig med konststycket att överraska eller förnya konceptet under spelets gång. Det känns som att man har valt att satsa allt på den mysiga estetiken framför allt annat, och därför blir banorna i slutändan väldigt snarlika och erbjuder egentligen ingen större variation allteftersom spelet fortgår. Missförstå mig inte nu! Det är alltid behagligt och trevligt att spela Sackboy: A Big Adventure, men det pirrar inte till i magen som i exempelvis Super Mario Odyssey, Crash Bandicoot 4 eller Astro's Playroom. Som Sackboy kan du rulla, hoppa och slåss. På vissa banor kan man plocka upp olika föremål och saker som du kan använda för att attackera fiender eller för att komma förbi hinder. Jag hade hoppats på att Sackboy kunde ha lärt sig permanenta nya förmågor eller att man hade byggt banorna kring power-ups av något slag, för nu blir spelet lite väl statiskt när banorna är snarlika. Därför är det synd att Sackboy aldrig blir starkare eller lär sig nya förmågor, för fienderna och plattformsmomenten utvecklas inte särskilt mycket och är därför väldigt lätta att ta sig förbi. Sackboy: A Big Adventure är ett mysigt, underhållande och trevligt plattformsspel som många barn och familjer komma njuta av. Hade man valt att dra nytta av Playstation 5:s handkontroll på ett sätt likt Astro's Playroom så hade det kunnat bli ett bättre spel. Om man även hade fokuserat mer på plattformsmomenten än enbart det estetiska så hade det här kunnat bli ett riktigt bra spel och ett av de bästa releasespelen till Playstation 5. Jag kanske låter orimligt hård mot spelet, men när prislappen är på dryga 800 kronor så tycker jag att det verkligen ska leva upp till priset och det tycker jag väl att det delvis gör. Om du vill ha ett mysigt spel för familjen som man kan avnjuta tillsammans i korta stunder så är A Big Adventure perfekt. Men om du förväntar dig ett mer nyskapande plattformsspel så skulle jag rekommendera dig att spela Astro's Playroom istället. Och det är gratis.

Ett varmt plattformsspel som hela familjen kan njuta av. Tyvärr blommar aldrig spelet riktigt ut till sin fulla potential.

3

• Charmigt