Returnal_004

Returnal

En oändlig loop av rymdaction och mystik som andas next gen

Speltitel: Returnal || Spelat på Playstation 5 (Finns tillgängligt på Playstation 5)

Spelbeskrivning: Att beskriva actionspelet Returnal är svårt. Riktigt svårt. Det här är nämligen inte din vanliga tredjepersonsskjutare med en linjär berättelse. Istället ser vi här ett spel som blandar en massa olika typer av genrer och teman. Jag ser många influenser i det spelmekaniska som påminner om Metroid, Gears of War och fjolårets indiepärla Hades, men även tematik från filmer som både Alien och Måndag Hela Veckan. Fast utan humorn från sistnämnda såklart. Men vi tar det från början. Returnal utspelar sig på planeten Atropos där astronauten Selene har kraschlandat. Hon inser snabbt att det är något märkligt med planeten, då den ständigt förändras. Och varje gång hon blir dödad av ett monster börjar hon om på nytt vid det kraschade rymdskeppet i en oändlig loop. Berättelsen är egentligen ganska sparsmakad men samtidigt mystisk och intressant. Det lilla man får veta om Selene och planeten Atropos lockar till att veta mer. Men det är inte storyn som ligger i fokus i Returnal. Istället är det spelets roguelike-element som agerar ryggrad för spelmekaniken. Med detta innebär det att varje gång du dör så får du börja om från början, alltså helt från början. Alla föremål, vapen och andra resurser du har plockat på dig försvinner och kan inte återfås. Okej, nu ljög jag lite. Det finns några unika föremål som, när man väl har låst upp, får behålla även om man dör, men dessa är få och brukar oftast bli tillgängliga efter att man har besegrat en boss. Dessutom genereras alla områden och rum i en ny ordning efter en fiffig algoritm när du kör igång en ny spelrunda. Därför blir det alltid riktigt svettigt när man har lågt med hälsa och riskerar att förlora allt man har upptäckt och plockat på sig under en timmes spelande. När man dör så blir man alltid sporrad över att ta sig an en ny runda. För ju mer du spelar, desto fler föremål och vapen låses upp som du kan laborera med. Det finns mängder av temporära uppgraderingar och resurser som ger dig både för- och nackdelar. På detta vis kan du bygga upp Selenes förmågor på olika sätt varje ny runda du kör, vilket förnyar spelkänslan och ger ett oerhört högt omspelningsvärde. På det stora hela gillar jag verkligen Returnal, men något jag inte riktigt förväntade mig var att Returnal skulle vara ett så galet svårt spel som det faktiskt är. Fienderna är många, och de sprejar ut mängder av projektiler i olika formationer non-stop. Om du då är någon hundradel för sen med att undvika så tar du massor av skada direkt. Men som tur är har du en snabbmanöver som gör att du kan hoppa åt sidan i såna tillfällen. Så det gäller med andra ord att peppra på som om det inte finns någon morgondag. Och det kan du göra eftersom det inte finns någon ammunition. Det enda som sätter stopp för dig är när vapnet överhettar och du måste vänta några sekunder medan det kyls ner. Men då finns även en chans att kyla ner det snabbare om du hinner trycka på avtryckaren inom ett visst tidsfönster, precis som i Gears of War-serien. Den audiovisuella presentationen är fullkomligt magnifik och det märks otvivelaktigt att Returnal är byggt från grunden till Playstation 5. Grafiken är riktigt läcker och rullar på i silkeslena 60 bildrutor per sekund samtidigt som laddningstiderna är helt bortblåsta. Det finns inte en enda laddningsskärm i hela spelet, allt flyter på i ett. Det råder ingen tvekan om att detta är ett next gen-spel. Eller current gen som det faktiskt är nu. Sen har man även dragit nytta av den nya DualSense-handkontrollen och lagt in funktioner som gör att du får taktil feedback av vad som händer på skärmen, vilket förhöjer upplevelsen ännu mer. Det skakar och dundrar när man pepprar på med sitt skjutvapen samtidigt som ljudeffekter smattrar ur högtalaren från handkontrollen. Jag älskar det. Varje sekund. Och min fråga är: hur ska man gå tillbaka till en vanlig handkontroll igen? Utöver det tekniska undret är spelets miljöer spännande, obehagliga och osar mystik, lite likt Metroid-spelen. Musiken är subtil men kommer in och hjälper till att få adrenalinet att pumpa på rätt ställen. Det finns inget att anmärka på där. Som tidigare sagt här ovan är Returnal ett utmanande spel som kräver mycket av dig. Du tvingas fokusera rejält om du vill bli belönad med att få se eftertexterna rulla. Personligen trodde jag inte att jag någonsin skulle klara ut spelet, men till slut gjorde jag det (men jävlar vad svårt det var!) Det finns några sektioner som är lite för långa och där trial and error spelar en stor roll. Jag tror att många dessvärre kommer bli avskräckta på grund av den höga svårighetsgraden, men för de som tragglar sig igenom de inledande timmarna med mängder av dödsögonblick och anpassar sig till spelets regler så väntar här en riktig actionrökare med skyhögt produktionsvärde som alla med en Playstation 5 borde testa på. Det är så här ett spel på en ny konsol ska vara.

Returnal är ett atmosfäriskt actionspel med mystik, déjà vu och galet hög svårighetsgrad. Bara du kommer över svårighetströskeln väntar här ett fantastiskt spel.

4

• Atropos är en spännande planet