Resident Evil Village

Hem till psykopat-byn

Speltitel: Resident Evil Village || Spelat på Playstation 5 (Finns tillgängligt på Xbox One, Series X/S, Playstation 4, Playstation 5, Steam och Stadia)

Spelbeskrivning: Okej. Innan recensionen börjar så vill jag bara berätta för de som kanske inte vet om det. Jag älskar Resident Evil-serien. Jag älskar verkligen ettan, tvåan, fyran och sjuan. Särskilt Resident Evil 4 håller jag som ett av de bästa spelen genom alla tider. Därför är det lite jobbigt att skriva en recension kring ett Resident Evil-spel som jag inte är helt och hållet såld på. Jag ville bara få det sagt innan den faktiska recensionen börjar. Men skitsamma! Nu kör vi igång! Resident Evil Village är direktuppföljaren till Resident Evil 7 som kom ut under 2017. Vi tar oss an rollen som Ethan Winters, protagonisten från sjuan och numer familjefar som bara vill leva ett lugnt och stillsamt liv tillsammans med sin fru, Mia, och deras nyfödda dotter, Rose. Efter en lugn familjekväll stormar en av spelseriens största hjältar, Chris Redfield, in i Ethans hus och skjuter ihjäl Mia. Kort därefter kidnappas Rose och tas till en mystisk by någonstans i Europa, och Ethan gör givetvis allt han kan för att rädda sin dotter. Så inleds Village, och vilken magnifik introduktion det är! Frågorna är många och suget att spela för att får svar på alla kan omöjligt bli starkare. Och det är faktiskt i de inledande timmarna som Resident Evil Village är som absolut bäst. Därefter haltar det lite dessvärre. Men vi kommer dit. När Ethan anländer till den beryktade byn träffar han på alla sorters monster som varierar från varulvar till vampyrer till levande äckeldockor. Något står inte rätt till med andra ord och byn styrs av en ondskefull prästinna och hennes underhuggare. Dessa underhuggare är oerhört väldesignade och fungerar som spelets bossar som måste besegras innan man kan ta sig an slutbossen. Några som jag tycker att man ska nämna extramycket är bland annat Lady Dimitrescu, den långa vampyrgrevinnan, som bor i ett massivt slott med sina döttrar och inget hellre vill än att suga blodet ur Ethan som om han vore en milkshake. Men även den metallkontrollerande cooling Heisenberg som bär omkring på en massiv hammare är en oväntat intressant karaktär. Spelmässigt är Village en slags blandning, eller rättare sagt, ett potpurri av olika spelelement från hela Resident Evil-seriens olika inslag. Här finns den nagelbitande skräcken som förekom i Resident Evil 7, där du ofta funderar på att stänga av spelet helt och hållet för att det blir för påfrestande på psyket. Men så finns också actionsekvenserna och vapenuppgraderandet från Resident Evil 4. Sen finns det en liten del pussellösning som annars brukar ligga i framkant av de flesta Resident Evil-spelen, men här är pusslen oväntat sparsamma och inte heller särskilt svåra. Problemet med Village är att avvägningen mellan spelstilarna inte riktigt fungerar så bra som det hade kunnat. Ena stunden springer man runt i mörka korridorer med hjärtat i halsgropen och i andra stunden springer man runt med en hagelbrakare och skjuter ihjäl varulvar som värsta actionhjälten. Spelet känns därför splittrat på flera ställen och det blir mer påtagligt ju längre spelet går tyvärr. Jag hade svårt för att känna en naturlig övergång mellan flera delar, bland annat en psykologiskt påfrestande sektion som sen övergick till en strid mot ett stort slemmonster. Det kändes nästan skrattretande ibland. En stor del av Resident Evil Village går ut på att samla på sig olika resurser för att kunna köpa nya föremål och uppgradera dina vapen hos en köpman som dyker upp lite överallt i byn. Detta element känns igen från särskilt Resident Evil 4 där en köpman dök upp lite här och var, och det tillför en lätt rollspelskänsla över hur du utrustar Ethan. Om köpmannen inte finns tillgänglig så kan man även bygga ihop egna mediciner och ammunition med hjälp av skrot och material som går att hitta lite varstans. Även om jag gillar konceptet med köpmannen så upplever jag det elementet som aningen malplacerat. Hade man valt att gå all in på actionsekvenserna och helt skippat skräcken så hade det känts mer naturligt, ungefär som Resident Evil 4 gjorde. Men när det finns några delar i spelet som verkligen vill vara skrämmande så tappar man lite känslan av att vara isolerad och försvarslös när man kan köpa på sig mängder av prylar från en random snubbe som också vandrar runt i byn utan större problem. Nu kanske det låter som att jag verkligen inte gillar Resident Evil Village, men det stämmer absolut inte! Jag gillar mycket med spelet, däribland karaktärerna, skräckelementen och estetiken. Jag hade dock hoppats mer på att man hade fortsatt på Resident Evil 7-spåret med färre vapen och mer av pussel och skräck istället. Jag tycker även att den spännande berättelsen borde ha fortsatt på samma sätt också, men tyvärr tar den märkliga vändningar som stundtals känns oerhört korkade. Och då vet man att det inte är särskilt bra, eftersom jag oftast brukar förlåta dåliga storyelement i Resident Evil-spel. Resident Evil Village är ett bra spel på många plan men lämnar en del att önska. Det känns som att Village hade funkat bättre som en spin-off till spelserien istället för att agera som del åtta. Personligen tycker jag att spelserien är lite ute på hal is. Det kändes som att Resident Evil 7 var så målmedvetet med var man ville ta serien, men efter Village har jag inte en aning om hur Resident Evil 9 kommer vara. Kommer det vara ett Call of Duty-liknande spel med zombies eller ett lågmält skräckspel utan vapen? Eller blir det en mashup av båda? Oavsett ser jag fram emot det, för Resident Evil Village är ändå så pass bra att jag är taggad inför nästa del.

Resident Evil Village vill mycket och gör massvis av saker rätt. Dessvärre känns inte spelet som ett helt spel, utan mer av ett potpurri av olika spel där själva byn är knytpunkten till de olika delarna. Det här är ett kvalitativt spel som kommer älskas av mängder av spelare – och det med all rätt – men det känns också lite som att allt som Capcom byggde upp i sjunde spelet har raserat i och med Village. Det ska bli spännande att se i vilken riktning serien går härifrån. Blir det Call of Duty-spåret eller Silent Hill-spåret?

3.5

• Otroligt snyggt både estetiskt och tekniskt
  • Magnifika karaktärer (Lady Dimitrescu och Heisenberg)