En skräckklassiker som aldrig blir gammal

Speltitel: Resident Evil HD

Spelbeskrivning: Ett stort antal bisarra mord har skett i en skog intill staden Raccoon City. Offren har blivit tuggade på och därför skickas ett specialteam, STARS, ut för att undersöka händelserna. Väl ute i skogen blir teamet jagat av rabiata hundar och tvingas söka skydd i en övergiven herrgård. Chris, Jill, Barry och Wesker måste nu hjälpas åt för att kunna ta reda på vem eller vad som ligger bakom morden och samtidigt överleva dem övernaturliga faror som lurar i herrgården. Många anser att det första Resident Evil är förfadern till alla nuvarande skräckspelserier. Det är lätt att förstå varför. Spelet satte en ny standard för hur man skrämmer en spelare. Kameravinklarna var fasta och utplacerade på obehagliga platser, kontrollen var medvetet styltig för att spelaren skulle känna panik när den stötte på en fiende och ”jump-scare”-momenten var många. Alla dessa komponenter fungerar fortfarande skrämmande bra och den högupplösta grafiken som lagts in i denna HD remaster ger ett nytt liv till det snart 20 år gamla spelet. Likt originalet spelas Resident Evil HD ur ett tredjepersonsperspektiv. Du får välja att spela som antingen Chris Redfield eller Jill Valentine. Handlingen ändras i vissa avseenden beroende på vilken karaktär du väljer, men i det stora hela är det ingen större skillnad mellan dem. I originalspelet var kontrollen svår att bemästra eftersom karaktären rörde sig i den riktning som den var vänd mot istället för åt det hållet du tryckte åt. I Resident Evil HD har man lagt in ett mer traditionellt kontrollschema som helt löser problemet med detta. Något som man dock inte har ändrat på är övergångarna som innefattar dörrar som sakta öppnas när man går in i eller lämnar ett rum. I originalspelet maskerade dessa övergångar laddningstiderna, men idag känns dem bara överflödiga och stör tempot i spelet. Ljudet är dock bättre än originalets och atmosfären är obehagligare än någonsin. Resident Evil HD innehåller även stora inslag av pussel. Utöver skräcken att en zombie kan dyka upp bakom hörnet måste du även leta efter föremål som kan användas för att låsa upp dörrar, aktivera mekanismer och för att ens kunna spara spelet. För att kunna spara behöver du två komponenter, bläckpatroner och en skrivmaskin. Skrivmaskinerna finns utplacerade på olika ställen i herrgården, men bläckpatroner finns det bara ett visst antal av. Därför blir det mer spännande att spela eftersom du måste noga avväga nödvändigheten att spara eller fortsätta spela. Bortsett från det nya kontrollschemat och den upphottade HD-grafiken erbjuder Resident Evil HD egentligen inget nytt jämfört med Gamecube-versionen från 2002. Men avsaknaden av nytt innehåll är inget som borde avskräcka dig, då detta är ett av dem bästa skräckspelen som har gjorts. Den täta atmosfären, kluriga pussel, skrämmande fiender och obehagliga miljöer gör detta till en klassiker som nu kan avnjutas på en ny generation konsoler för en ny generation människor.

En skräckklassiker som bör avnjutas en mörk höstkväll i ensamhet.

4

• Snyggt spel för att vara nästan 20 år gammalt!