Red Dead Redemption 2

En resa som griper tag i en på ett aldrig skådat sätt

Speltitel: Red Dead Redemption 2

Spelbeskrivning: Under vintern för två år sedan stoppade jag med stor skepsis in de två skivorna (!) till uppföljaren till 2010 års Red Dead Redemption; ett spel som jag håller som ett av historiens mest överskattade. Snart skulle jag emellertid komma att chockeras över en nivå av berättarmässig och speldesignsmässig skicklighet jag enbart upplevt en handfull gånger, och vad jag ansåg spel vara kapabla till kom därefter att förändras fundamentalt. Inledningsvis spelas en enkel och klassisk scen upp framför spelaren. Efter det att ett rån slagit våldsamt fel når ett gäng desperata - men oerhört trofasta och väl sammanhållna - kumpaner en snöig bergsby på flykt från lagen, och därefter vidtar en berättelse som med råge slår allt jag upplevt inom det interaktiva mediet, vars karaktärsgalleri, tematiska tyngd och dramaturgi når en nivå jag aldrig föreställt mig mediet vara kapabel till. Red Dead Redemption 2 är GTA-makarna Rockstars bästa spel, och likväl ett av de bästa spelen jag någonsin upplevt. Inledningsvis hade det varit svårt att övertyga mig om att jag senare skulle komma att bilda denna uppfattning, ty allt går i snigelfart; inom gängets tältläger kan man inte springa, huvudpersonen Arthur är trögrörlig, tempot är generellt sätt långsamt och aktiviteterna man företar sig går alltid i rysligt sölig fart. Med tiden inser man dock vad Rockstar eftersträvat. Att jämföra ett spel med ett fint vin lär låta hissnande pretentiöst, men det är just vad jag avser göra. Red Dead Redemption 2 är nämligen ett över 40 timmar långt spel där varje sekund bör bejakas för att kunna uppnå maximal effekt. Dagens "open-world"-spel kryllar allt som oftast av vägmarkeringar och sidouppdrag, vilket ofta överväldigar, men det Rockstars uppföljare gör briljant är hur den uppmanar en att aldrig jäkta sig, utan att istället ge varje enskild aktivitet sin fulla uppmärksamhet. Det låga tempot och segheten blir ett verktyg för att tvinga spelaren att ta vara på varje sekund, och däri ligger också spelets briljans. Att världen Rockstar konstruerat dessutom skiner av briljans gör inte saken sämre. Överallt möts man av händelser, karaktärer och intressanta detaljer. Spelvärlden är dessutom levande, dynamisk och trovärdig på ett sätt dito i andra spel sällan lyckas vara. Det är förvisso en stor värld, fylld av skogar, bergsområden, träsk och sjöar, men trots det väntar alltid någonting intressant att upptäcka runt varje hörn. Spelets huvudsakliga behållning ligger emellertid i dess berättelse, som inte kan hyllas nog. Rockstar har insett vikten av dramaturgi, och följden är att dialog, regi och röstskådespeleri levererar storartat. Berättelsen berättas dessutom med självförtroende och övertygelse, utan att ta sig själv på för stort allvar; när den behöver vara allvarlig tillåts den vara det, men ofta bryter man allvaret med välavvägd humor. Rollfigurerna är dock det allra mest minnesvärda med spelet, trots att karaktärsgalleriet är enormt. Karaktärer som Sadie, Charles, Arthur, Dutch, Micah och Hosea kommer för alltid bli ihågkomna, och således kan spelets berättelse inte hyllas nog. Jag skulle kunna fortsätta låta superlativen hagla i spaltmeter av text. T.ex. har jag ännu inte nämnt det otroliga soundtracket (förgyllt av mästerliga låtar som ”That’s the Way It Is”, ”See the Fire in Your Eyes” och ”Cruel, Cruel World”), den höga tekniska nivån man åstadkommit (trots en enorm spelvärld) eller det aldrig sinande utbudet av aktiviteter och sidouppdrag. Men jag tror de flesta förstått vad jag tycker om spelet vid det här laget, och därmed räcker det med att konstatera att detta är ett äventyr som inte får missas.

Rockstars tveklöst bästa och ett av mina favoritspel.

5

• Berättelsen och dess rollfigurer