Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank intar Playstation 5 och visar hur next-gen ska fungera

Speltitel: Ratchet & Clank: Rift Apart || Spelat på Playstation 5 (Finns tillgängligt på Playstation 5)

Spelbeskrivning: En av spelvärldens mest välkända och klassiska duo är utan tvekan Ratchet och Clank. Deras äventyr har underhållit Playstation-ägare i cirka 20 års tid, och nu har det blivit dags för deras första spel på next-gen-konsolen Playstation 5. Och vilket äventyr det är! Rift Apart inleds med att Ratchet och Clank ska delta i en stor hyllningsparad i deras ära. Men självklart går inte allt som planerat, och bara en bit in i paraden attackerar den onde Dr. Nefarious med sina lakejer. Efter en olycka öppnas flera interdimensionella portaler som förflyttar Ratchet och Clank till ett parallellt universum där Dr. Nefarious är kejsare och härskare. Berättelsen i Rift Apart är, precis som i alla andra Ratchet & Clank-spel, en perfekt blandning av knasig humor och action. Karaktärerna är charmiga och har tydliga personligheter som sätter sig på minnet. Personligen tycker jag att en av de bästa karaktärerna är den kvinnliga lombaxen Rivet, som man får spela som en bit in i spelet när Ratchet och Clank tappar bort varandra. Men trots konceptet med parallella dimensioner så är storyn i sig inte särskilt avancerad. Man vet vad man får om man har spelat tidigare spel i serien. Det är absolut inte en dålig berättelse, men kanske inte heller något man kommer minnas om några år framöver. Men man spelar ju inte Ratchet & Clank-spelen för storyn, utan man spelar för vapenarsenalen och det roliga actionröjet. Precis som i tidigare spel i serien går Rift Apart ut på att peppra sönder allt och alla. Till din hjälp har du en mängd olika vapen och roliga mojänger för att krydda upp allt pangande. Här har man dragit nytta av Playstation 5-handkontrollens adaptiva axelknappar för att ge alla vapen en djupare känsla. Detta är definitivt något jag gillar, och det är skönt att trycka ner ena knappen halvvägs för att skjuta ett skott med ett vapen, och sedan trycka ner den hela vägen för att smattra ut projektiler på löpande band. En annan sak som Rift Apart utnyttjat rejält är Playstation 5-hårdvarans snabba minne. Laddningstiderna är galet snabba, och när man går igenom en dimensionsportal hamnar man i en helt ny värld ögonblickligen. Ingen väntetid alls. Det är imponerande och sannerligen ett bevis på att vi har gått in i en ny generation av konsoler. Förövrigt flyter spelet på riktigt bra (utom några buggar). Här finns inga bilduppdateringsproblem, vilket jag tycker är häpnadsväckande med tanke på allt som sker på skärmen hela tiden. Utöver ovanstående nyheter så är Rift Apart väldigt likt sina föregångare. Här finns ett uppgraderingssystem för alla vapen man plockar på sig, striderna känns igen på sina ställen och plattformsmomenten överraskar inte särskilt mycket. Men det gör egentligen ingenting när det är så kul att spela. Man har verkligen hittat ett bra tempo som jag hoppas att kommande Ratchet & Clank-spel tar med sig. Allt som allt är Rift Apart en fantastisk actionfest som är lättsam, rolig och underhållande. Spelet visar vad Playstation 5 är kapabel till och är dessutom ett av de bästa spelen till konsolen. Har man en Playstation 5 bör man spela Ratchet & Clank: Rift Apart.

Ratchet & Clank: Rift Apart är ett explosivt och makalöst underhållande äventyr som visar vad Playstation 5 kan leverera. Den här konsolgenerationen känns ofattbart spännande just nu!

4

• Otrolig grafik