Psychonauts 2

Hjärnan med hjärtat

Speltitel: Psychonauts 2 || Spelat på Xbox Series X (Finns tillgängligt på Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Series X/S och Steam)

Spelbeskrivning: Tim Schafer är en av mina favoriter när det kommer till spelskapare. Han ligger bakom några av de bästa äventyrsspelen som någonsin gjorts. Hans mästerverk måste väl ändå vara Grim Fandango, som än till idag, 23 år efter sin ursprungliga release, brukar dyka upp på listor över världens bästa spel. Nu har spelstudion Double Fine äntligen färdigställt uppföljaren till Psychonauts, ett annat älskat Tim Schafer-spel. Det här är Psychonauts 2, en djupdykning i hjärnan och det mänskliga psyket. I Psychonauts 2 spelar du som den unge pojken Razputin, vars högsta önskan är att bli en äkta psychonaut, alltså en agent med krafter som gör det möjligt att ta sig in i hjärnan på människor för att hitta värdefull information. Handlingen fortsätter där det första spelet slutade och man kastas direkt in i ett uppdrag där man ska nästla sig djupare och djupare in i hjärnan på superskurken Loboto. Utan att avslöja för mycket så kan jag bara säga som så att Psychonauts 2 levererar en underhållande, spännande och rolig berättelse som behandlar många tunga ämnen på ett komiskt och lättillgängligt sätt. Själva atmosfären och känslan i spelet påminner om såna där mysiga spionfilmer från 60-talet blandat med storyelement från filmer som Inception. Det är riktigt skruvat och borde inte funka, men det gör det. Tim Schafer är verkligen en mästare när det kommer till att binda ihop udda spelidéer och få det att lira. Spelmässigt är Psychonauts 2 ett plattformsspel med inslag av både action och pussel. Varje hjärna som du besöker målar upp en märklig och surrealistisk värld där du måste slåss mot fiender och lösa pussel. För att klara av ovanstående saker så använder sig Razputin av en rad olika psykiska krafter. Bland annat kan han sväva, skjuta eld, lyfta saker med tanken och sakta ner tiden. Allt eftersom lär sig Razputin fler förmågor och det är även möjligt att uppgradera dessa så att de blir starkare. Det är dessa färdigheter, humorn och bandesignen som gör Psychonauts 2 till en riktig pärla i mitt tycke. Det finns alltid något nytt att se runt hörnet, och varje hjärna man besöker har ett eget tema som gör att man aldrig blir uttråkad. Banorna är i ständig förändring och därför blir det oförutsägbart kring vad som ska hända härnäst. Jag vill verkligen inte avslöja något moment för dig, men man blir verkligen lycklig i sitt spelhjärta när man ser den enorma variationen i alla spelmoment. Mellan uppdragen så hänger man i huvudkontoret där alla psychonauts tillbringar sin tid. Där kan man genomföra sidouppdrag, uppgradera sina förmågor och köpa värdefulla föremål som kan användas ute på fältet. Man kan även prata med dem härligt knasiga karaktärerna. Detta är ett perfekt ställe att vara på för att stanna upp och ta en paus innan man tar sig an nästa huvuduppgift. Som du märker är jag ofantligt imponerad över hur väldesignat Psychonauts 2 är. Här finns verkligen en skön blandning av actionsekvenser, pussellösning och plattformshoppande. Den geniala bandesignen är en fröjd att bekanta sig med och den mysiga handlingen är som grädden på moset. Men man måste ju även vara lite kritisk. Det finns givetvis brister här och där. För det första så finns det en del grafiska buggar som dyker upp här och där. Det är egentligen ganska sällan, men det är definitivt nämnvärt. Det andra är att kontrollen kan vara en aning slirig när det är som mest intensivt på skärmen. Vissa plattformshopp är lite bökiga att genomföra och kan resultera i att man ramlar ner i avgrunder på grund av oprecis kontroll och en lite fladdrig kamera ibland. Det är absolut inte ett stort problem, men kan vara en aning frustrerande då och då. För att avsluta denna recension så måste jag medge att detta är ett av årets roligaste och bästa spel alla kategorier. Här finns en fantastisk blandning av story och spelglädje. Om du vill ha ett riktigt välpolerat spel så behöver du inte leta längre. Psychonauts 2 är allt din hjärna behöver. Och ditt spelhjärta.

Psychonauts 2 är ett otroligt väldesignat spel fyllt av kreativitet. Om du är ett fan av plattformsspel eller Tim Schafers tidigare spel så är detta ett givet köp. Ett av årets bästa spel!

4.5

• Underhållande berättelse