Pikmin 3 är lika bra nu som för sju år sedan

Speltitel: Pikmin 3 Deluxe

Spelbeskrivning: Realtidsstrategispelserien Pikmin började redan på Nintendo Gamecube, men har aldrig riktigt blommat ut helt för den breda massan. Trots att spelen som släppts har varit kreativa, nyskapande och roliga har serien legat och vilat i många år. Därför är jag så glad över att Nintendo har släppt en nyutgåva av det tredje spelet i serien till Switch. Pikmin 3 Deluxe är egentligen samma spel som Pikmin 3 till Wii U inklusive allt nedladdningsbart material samt ett helt nytt storyläge för just denna utgåva. Men innan vi dyker ner i det så ska jag bara förklara vad spelet går ut på. Tre rymdfarare, Alph, Brittany och Charlie är på en rymdexpedition där de letar efter en planet full med mat som de kan ta med sig hem till sin döende planet. Efter en kraschlandning på en okänd planet separeras våra tre hjältar och tvingas ta hjälp av så kallade Pikmin, små blomliknande varelser som kommer i olika färger och storlekar. Spelmekaniken fungerar som så att du springer runt i en värld och har med dig en drös med Pikmin som du kastar omkring för att få dem att utföra sysslor som att bära frukter, slå sönder hinder och attackera fiender. Det finns polletter som dina Pikmin kan bära med sig till din bas som används för att skapa frön som sätts i marken. Dessa frön växer snabbt till nya Pikmin som du sen bara kan dra upp ur jorden för att anslutas till din trupp. Ända sedan originalet har Pikmin-serien använt sig av en slags tidsbegränsning. I Pikmin 3 Deluxe har du en viss tid på dig att utforska ett område innan solen går ner. När detta sker är du tvungen att lämna planetens yta och åka upp i rymden för att ta skydd från hiskeliga monster. Sen kan du börja utforska på nytt nästa morgon. Om solnedgången kommer och det finns Pikmin som inte är vid din bas eller under din uppsikt så dör dessa när du lämnar planeten. Denna tidsbegränsning kan till en början kännas stressigt, men efter ett tag glömmer man bort att den finns och man lär sig spela efter den. Spelet innehåller också mängder av pussel både när det kommer till utforskandet av omgivningen och i striderna. Alla Pikmin har särskilda egenskaper som passar olika bra vid speciella tillfällen. Därför får man se till att ha med sig en bra trupp med en rik variation av Pikmin så att man kan ta sig förbi alla typer av fiender och hinder. Det är här som Pikmin-serien är väldigt unik, då den lyckas blanda realtidsstrategi med pusselelement på ett elegant sätt. Dessutom är spelet bedårande och mysigt till tusen. Pikmin 3 Deluxe innehåller även allt nedladdningsbart material som kom till Wii U-versionen. Detta är korta banor med ett specifikt mål som att döda ett visst antal fiender eller samla frukter innan tiden tar slut. Dessa banor är inget särskilt, men erbjuder åtminstone roligt tidsfördriv. Den största nyheten i denna utgåva är Side Story, ett läge där vi får spela som Kapten Olimar och vad som händer parallellt samt efter huvudberättelsen. Dessa banor är väldigt lika det nedladdningsbara materialet, men innehåller lite mer story. Tyvärr är det lite väl kort och jag blir väldigt sugen på ett Pikmin 4 efter att ha spelat detta. Om du har spelat Pikmin 3 till Wii U så kanske det inte är värt att köpa det på nytt till Switch då det är samma spel i princip. Men om du aldrig har spelat Pikmin 3 eller Pikmin överhuvudtaget så ska du genast köpa Deluxe! Mysigare spel går knappt att hitta!

Pikmin 3 är bästa spelet i serien och måste spelas om man inte gjort det tidigare.

4

• Kreativt till tusen