Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Manus i världsklass

Speltitel: Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Playstation 4, Xbox One, Nintendo Switch och Steam)

Spelbeskrivning: Ända sedan det första Phoenix Wright-spelet släpptes till Nintendo DS under 2005 så har jag älskat spelserien. Det finns något som verkligen träffar helt rätt hos mig. Det är blandningen av de spännande mordmysterierna, den fantastiska musiken och den personliga och känslomässiga kontakten man får med spelens karaktärer. Här är min recension på de första tre spelen i serien som nu finns att hitta i en HD-samlingsutgåva till nuvarande konsoler. Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy är alltså en samling av de tre spelen Phoenix Wright: Ace Attorney, Justice for All och Trials and Tribulations. Varje del bygger vidare på den före och för handlingen framåt. Karaktärer och spelmekaniska element som introduceras i första spelen dyker upp i både tvåan och trean, ja, ni fattar. Varje spel innehåller en rad olika spännande mordfall där det är upp till Phoenix Wright att agera försvarsadvokat åt oskyldigt anklagade. Även om vissa mordfall är bättre än andra så är alla mordfall överlag bra och knyter för det mesta ihop huvudstoryn på ett eller annat sätt. Eller kanske alla förutom ett specifikt mordfall i det andra spelet. Men annars är fallen generellt sett väldesignade och smart skrivna mordmysterier. Spelmässigt är Ace Attorney-serien uppbyggda av pusselelement som man löser i form av att korsförhöra vittnen i rättssalen och peka ut lögner genom att presentera relevanta bevismaterial. Dessa bitar är själva kärnan i varje Ace Attorney-spel och är lustigt nog alltid lika spännande och roliga att ta sig an. Mycket av detta är tack vare de knivskarpa dialogerna och vändningarna som sker under rättegångarna som kan föra extrema konsekvenser för din klient. Varje spel i denna samling innehåller även tuffa åklagare som gör allt i sin makt för att sätta käppar i hjulet på Phoenix Wright. I första spelet får vi bekanta oss med Miles Edgeworth, en väluppfostrad, skärpt och lugn åklagare som alltid har ett ess i rockärmen. I andra spelet får vi träffa på Franziska von Karma som är mer het på gröten och ofta lackar ur på Phoenix. Hon har även med sig en piska in i rättssalen som hon mer än gärna använder på just stackars Phoenix. I tredje spelet är det den kaffedrickande och mystiska Godot man kämpar mot. Alla dessa tre åklagare har sina sätt att agera i rättssalen och därför blir varje spel unikt i just dessa sektioner. Utöver rättegångarna får man gå omkring ute bland brottsplatserna och prata med vittnen, poliser och andra märkliga karaktärer. Dessa sekvenser är mindre spel och mer av att läsa en bok, men även här är manuset oerhört välskrivet. Dessutom är varje karaktär unik och deras personligheter sätter sig på minnet. Även karaktärernas namn är fiffiga och anspelar på hur de är som personer. Några exempel på underbara namn är den gamla tanten Wendy Oldbag, den narcissistiske Luke Atmey och den generöse fotografen Lotta Hart. Vid sin sida har även Phoenix sin trofasta assistent Maya Fey, ett medium som har övernaturliga krafter och kan kommunicera med den andra sidan. Ibland blir hennes krafter avgörande för utgången av vissa mordfall. En annan karaktär som också finns vid Phoenix sida och delar med sig av värdefull information är den snälle men klumpige detektiven Dick Gumshoe. Det är mycket tack vare dessa karaktärer som spelen aldrig blir långtråkiga trots den enorma mängden text man tvingas läsa. Det blandas allvar med humor i en perfekt mix som har kommit att bli lite av ett signum för hela spelserien. Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy är ett måste för alla som inte har spelat dessa tre klassiker sedan innan. Det bästa spelet är utan tvekan Trials and Tribulations, som knyter ihop hela storyn som börjar i första spelet på ett magnifikt sätt. Trilogins svarta får är tyvärr del två, Justice for All, som inte bara innehåller ett mordfall mindre än de andra spelen, utan har även sämre kvalitét på mordfallen överlag. Det är inte katastrofdåligt, men inte lika bra som i ettan och trean. Den snygga HD-grafiken och den makalösa musiken gör att detta är en upplevelse som ingen gamer bör missa. Visst är det mycket läsa, men när man väl kommer in i rättssalen kommer spelen till sin rätt och får en att känna gåshud under de mer intensiva sekvenserna. Dessutom är samlingen ganska billig till de olika formaten. Priset ligger runt 299 kronor, vilket är ett kap för en av de bästa spelberättelserna någonsin. Spring och köp Ace Attorney Trilogy nu. Du kommer tacka mig sen.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy är en fenomenal samling av tre grymma visuella noveller. Handlingen börjar försiktigt i första spelet och byggs sedan upp till en omåttligt episk final i tredje och sista spelet. Alla trådar knyts ihop. Fullständigt magnifikt!

5

• Ett av spelvärldens bästa manus
  • Underbara karaktärer