Persona 5 Strikers

En actionfylld men avskalad version av Persona 5

Speltitel: Persona 5 Strikers (testat på Nintendo Switch, tillgängligt på PC, PS4, Switch)

Spelbeskrivning: Jag tillbringade nära på 100 timmar med Persona 5 (också kallat P5) för två år sedan. Det var mitt första och hittills enda möte med Atlus hyllade rollspelsserie. Och visst har jag längtat tillbaka till Tokyo och att få axla rollen som spelets protagonist Joker. Samtidigt som jag har sneglat på ett inköp av Persona 4 så har jag nu åtminstone delvis fått min Persona-törst mättad i och med den Europeiska releasen av Persona 5 Strikers. Men det är inte riktigt det kära återseende som jag hoppats på. För den som inte är bekant med Persona så är det alltså en rollspelsserie utvecklat av Atlus. Spelen har en stor följarbas, främst i Japan men har på senare år slagit igenom ordentligt i väst. Samtliga installationer i serien är fristående, men följer ett liknande koncept och utspelar sig i samma universum. I Persona 5 kan du förflytta dig mellan två världar. En stor del av spelet tar plats i “verkligheten” där du får dagarna att gå genom att exempelvis gå i skolan, extraknäcka som expedit i den lokala matvarubutiken, gå på bio eller utveckla relationen med övriga karaktärer i spelet. I den parallella världen, eller “Metaverse”, har dina karaktärer förmågan att framkalla olika Personas som kan användas i strider mot fiender i vad som blir mer av ett dungeon crawler-upplägg. Under spelets gång spenderas mycket tid på att uppgradera vapen, grinda för att utveckla sina Personas attacker och att skapa nya Personas med olika attribut. Stridssystemet är turordningsbaserat och det finns en hel del variation i hur du kan välja att undvika fiender eller gå bärsärk och ta varje chans till strid som du får. Persona 5 överträffade verkligen alla mina förväntningar. Persona 5 Strikers gör tyvärr inte det. Strikers tar vid just efter slutet i Persona 5 och det är framförallt allt där som spelets styrkor ligger för mig. Det är fint att återbesöka miljöerna där föregångaren utspelade sig och samtidigt få ta del av den påbyggnad av storyn som knutits ihop så fint i originalspelet. Den visuella presentationen är precis som i Persona 5, fantastiskt snygg. Alltifrån menyerna, karaktärsdesignen och de olika miljöerna väcker lusten hos mig att ta nästa flyg till Japan. Med vissa animefloskler till trots håller både manus, filmsekvenser och röstskådespel väldigt hög klass. Dessutom älskar jag det jazziga soundtracket som ackompanjerar striderna och som verkligen höjer spelupplevelsen. I de mest intensiva striderna och där musiken går upp i sitt crescendo är det svårt att inte dra på smilbanden. På tal om striderna, så är det där som den stora skillnaden ligger i jämförelse med P5. Till skillnad från P5 där striderna är turordningsbaserade, möter du i Strikers horder av fiender där du i realtid behöver utnyttja dina bästa knappspammar-skills för att ta dig framåt i spelet. Det är efter ett tiotal timmar inte för mig särskilt utmanande eller för den delen rogivande. Även om det finns variation i fienderna man möter och att man tacksamt nog kan stoppa upp kaoset genom att använda sin Personas olika färdigheter, så upplever jag att det snabbt blir rörigt och väldigt repetitivt. Det känns inte heller som att kontrollen och kameravinklarna riktigt klickar och det blir därför aldrig riktigt tillfredsställande att lyckas med olika kombinationsattacker eller att besegra den där bossen som väntar i slutet på varje dungeon. Samtidigt som jag älskar att jag får fortsätta följa berättelsen om The Phantom Thieves som man bekantat sig med i Persona 5 så blir det svårt för mig att älska Strikers som helhet. Det blir som ett Persona-light som förvisso släcker min törst, men eftersmaken är inte densamma som i originalet. Spelets stora behållning är dess charm och berättelsen som ändå fortsätter locka mig tillbaka till Switchen för att avsluta det jag påbörjat. Här finns det definitivt utrymme för oliktänkande. Är du ett fan av en snabbare spelupplevelse i hack-and-slash-manér där du samtidigt får en avskalad version av det superba spelet Persona 5, ja då är det här kanske drömspelet för dig. För min egen del återvänder jag hellre till originalet och dess lugnare tempo i striderna.

Författare: Simon

Persona 5 Strikers är ett gediget spel som glänser med sitt skyhöga produktionsvärde, men tyvärr faller på sina repetitiva strider.

3