Overcooked! All You Can Eat

En buffé man aldrig får nog av

Speltitel: Overcooked! All You Can Eat || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Xbox One, Series X/S, PS4, PS5, Switch och PC)

Spelbeskrivning: Vid det här laget känner nog de flesta till partyspelserien Overcooked! Spelen där man tillsammans med upp till tre kompisar lokalt ska laga mat så fort man kan utan att sabba för varandra medan mängder av olika hinder försöker störa matlagningen. Personligen anser jag att första och andra spelet är roliga, utmanande och smått beroendeframkallande, så därför blir jag smått exalterad över det faktum att båda spelen nu har samlats i en utgåva tillsammans med allt bonusmaterial som släppts under årens gång. I All You Can Eat finns allt innehåll från de tidigare delarna i spelserien. Det är timmar och åter timmar av speltid som går att avnjuta ensam men spelet blommar verkligen ut när man spelar med andra. Jag som vanligtvis inte gillar multiplayerspel älskar Overcooked! eftersom konceptet är så fulländat i sin enkelhet. Man väljer en kock som man vill spela som och sedan sätter banan igång. Varje bana har en bestämd tidsbegränsning och målet är att slutföra så många beställningar som möjligt innan klockan tickat ner till noll. Beställningarna kommer in på löpande band och det är upp till dig och dina kamrater att dela upp arbetet kring vem som gör vad. Exempelvis är det bra om någon ansvarar för hackandet av grönsaker medan den andra håller koll på stekpannorna och kastrullerna så att det inte börjar brinna på spisen. Sen måste man också komma ihåg att lägga upp maten på tallriken, servera och sedan diska. Det som gör Overcooked!-spelen, och framförallt All You Can Eat, så roliga att spela är att banorna ofta har något form av hinder eller tema som försvårar samarbetet ytterligare. Ibland är en spelare instängd i ett område där personen enbart kan steka saker. Då är enda sättet att kasta maten fram och tillbaka mellan varandra, vilket kan orsaka att man siktar fel i all hast och skickar ner den färdiga rätten i soptunnan. Detta har hänt mig och min fru ett antal gånger när vi har spelat och då har det givetvis alltid varit mitt fel. Man skrattar, skriker och frustar när man spelar Overcooked! och det är alldeles underbart. Det är multiplayer när det är som roligast och mest kaosartat. Men även om All You Can Eat innehåller allt en Overcooked!-fantast kan önska sig så finns det lite skavanker här och där. Ibland kan det vara svårt att plocka upp rätt ingrediens eller lägga ifrån sig saker på rätt ställe då det kan bli för kaosartat i vissa stunder. Det är många gånger jag har lagt en sak på fel plats bara för att spelet uppfattar det som att min karaktär står nära ett visst objekt. Det är inte på något sätt spelförstörande, men kan bli frustrerande i de senare banorna där tempot är högt och kräver precision. Det andra problemet är att denna utgåva inte erbjuder något nytt för riktiga Overcooked!-veteraner. Visst så finns det ett kort exklusivt spelläge i All You Can Eat, men det känns inte som något nytt egentligen utan mer av samma. Slutligen kan jag säga att om du har spelat första och andra spelet fullt ut så är det kanske inte helt värt för dig att slå till på All You Can Eat. Men om du däremot aldrig har spelat något Overcooked!-spel och älskar multiplayerspel så måste du slå till på All You Can Eat! Det här är en kombination av spelglädje och kaos när det är som bäst!

All You Can Eat är det ultimata Overcooked!-spelet.

4

• Underbart partyspel