Outriders

Ett fantastiskt sci-fi äventyr

Speltitel: Outriders || Spelat på Xbox Series S (Finns tillgängligt på Xbox One, Series X/S, PS4, PS5 och PC)

Spelbeskrivning: Att försöka förklara vad Outriders är för typ av spel och vad det påminner om är väldigt svårt. Jag har spelat detta online tillsammans med min vän där vi har varit inne på att det liknar mängder av olika spel som exempelvis Destiny, Borderlands och Gears of War. Ja du hör ju. I min mening är det mest likt Destiny med uppgraderingar av vapen, förekomsten av lootlådor samt det bekanta användargränssnittet . Men vi kommer tillbaka till detta senare. Outriders är ett rollspel i tredjeperson som bäst liras tillsammans med minst en eller två vänner. Du får i början fixa till din karaktär utseendemässigt för att sen välja en av de fyra klasserna. Här är det viktigt vad du väljer då varje klass har sina egna styrkor och svagheter. Jag valde devastator, som kan beskrivas som en “tank” eller om vi går tillbaka till liknelser i andra spel, en Barbarian. Som en devastator ligger dess styrka i närstrider där man återhämtar hälsa genom att mörda helt enkelt. Därför vill du gärna hålla dig i frontlinjen och mangla på. Lite kort om storyn, även fast den är lite väl tunn: Du är en Outrider som fått lämna planeten Jorden då den totalförstörts. Du hamnar till slut på planeten Enoch istället, som i och med växter och natur är väldigt lik Jorden. På denna nyfunna planet gäller det att bygga upp mänskligheten igen, men det går inte riktigt som tänkt och en mystisk storm drar in över Enoch. Du som spelare har i detta nu blivit bedragen och nedsövd och du vaknar upp 30 år senare och det är upp till dig att fixa till allting för att rädda mänskligheten. Som jag skrev tidigare finns det fyra klasser att välja mellan: Trickster, Technomancer, Pyromancer och Devastator där samtliga klasser har sitt egna skill-träd där du kan välja vilken väg du vill gå med dina superkrafter. Här har vi sån tur som spelare att varje skill-träd alltid går att rensa och man kan börja om på nytt om man vill testa en annan väg, utan att förlora någonting. Striderna i spelet är välgjorda där det i många fall inte bara är att mosa på framåt, och eftersom min karaktär som jag spelar som är av den typen, är det tur att man kan spela detta tillsammans med vänner då du kan bli återupplivad av en kamrat om du dör. Det fanns många tillfällen där jag och mina vänner stannade upp efter att ha dött ett flertal gånger och var tvungna att gå igenom lite taktik innan vi begrav oss ut igen för att kötta monster. Planeten Enoch är inbjudande och bandesignen är riktigt välavvägd. Här finns allt från isbanor till vulkanbanor. Jag är 10-15 timmar in i spelet och har stött på en hel del fräcka bossfighter. Väldigt varierade och roliga att fightas mot. Jag fick tillbaka en slags Dark Souls-känsla där du kan sitta 30-40 minuter med en boss för att sedan jubla när du väl klarar ut den. En obeskrivlig känsla! För att gå tillbaka till Destiny-liknelserna så har du en hubb eller camp kanske är ett bättre ordval. Här kan du uppgradera din gear, sälja av vapen du hittat ute i det vilda, ta dig an sidouppdrag för att förbättra din gear eller helt enkelt prata med lite olika människor för att få reda på vad som hänt. Sen till det tråkiga: serverstrul och buggar. Det har varit kämpigt att spela igenom detta då det erbjuder crossplay men det funkar inte riktigt som det ska. Det släpptes precis en ny patch som gjorde att det inte gick att spela crossplay mellan konsol under några dagar. Detta är så frustrerande då jag och min vän som spelar Outriders kör igenom storyn tillsammans. Vi fick lägga det på is ett tag eftersom vi spelar på olika konsoler och detta är ett stort minus. Det känns som att det är okej nuförtiden att släppa ett spel som inte är fullt spelbart för att sedan patcha det under de efterföljande månaderna. Sammanfattningsvis så är Outriders ett grymt roligt och välgjort spel om man bortser från serverstrul och teknikproblem. Jag kommer definitivt fortsätta denna story och testa på de andra spelbara klasserna då det ska skiljas väldigt mycket från klass till klass, det triggar mig att testa!

Ett grymt roligt actionäventyr för co-op och multiplayer-fanatikern.

4

• Spännande karaktärsval