Härligt äventyrande i rymdmiljö

Speltitel: Outer Wilds

Spelbeskrivning: Filmer som Måndag hela veckan, Edge of Tomorrow och Palm Springs bygger på ett enkelt koncept – någon döms till att återuppleva samma sekvens om och om igen. Det är ett förvånansvärt outforskat koncept inom spelmediet, med tanke på hur väl den lämpar sig för gameplay-loopen många spel består av. Detta insåg dock Mobius Digital och resultatet blev rymdäventyret Outer Wilds. Här erbjuds ett helt solsystem i miniatyr, fritt att utforska som man vill. Planeterna är ytterst små, men trots det känns världen aldrig liten. Vad som är en prick i natthimlen visar sig snart vara en hel planet att utforska. Totalt erbjuds åtta planeter, som alla varierar i miljö, storlek och utseende. En planets yta plågas av enorma tornados, en annan faller långsamt samman i takt med att den bombarderas av eldklot, och på insidan en tredje härjar enorma monsterfiskar. Som spelare ställs man därför inför helt unika utmaningar på varje planet. När man dör i Outer Wilds vaknar man upp på samma plats som föregående dag. Detta skapar en gameplay-loop där man tvingas lära sig av sina misstag. Även om man spelar felfritt når man dock snart insikten att man inte klarar sig för evigt oavsett – efter 24 minuter av spelande expanderar nämligen solen, och slukar allt i sin väg. Målet därefter blir att förhindra detta från att hända, och det kan man endast göra genom att samla tillräckligt med information i solsystemet för att förstå varför. Outer Wilds är stundtals frustrerande eftersom man inte vet var man ska ta vägen eller hur man ska nå en avlägsen plats. Ibland är lösningarna på spelets pussel dessutom rentav ologiska. Trots det bör dock Mobius Digital applåderas för vilket unikt spel de faktiskt skapat. Sällan har jag skådat någonting så kreativt som Outer Wilds, vars idéer ofta överträffar mycket man ser i AAA-spel. Det är förvisso tekniskt enkelt och röstskådespelare saknas helt, men enkelheten bidrar till spelets charm. Mycket kan dessutom skrivas om hur spelets fysikmotor emulerar tyngdlöshet och gravitation, men jag lämnar det därhän för att inte framstå som en idiot. Sammanfattningsvis är Outer Wilds ett ytterst gemytligt spel som alla som gillar rymden, sci-fi och/eller indiespel definitivt inte bör missa. Man bör förbereda sig för en del frustration, men med lite tålamod blir utdelningen väldigt hög.

Ett finstämt äventyr som trots en del frustrerande element levererar.

4

• Imponerande solsystem