Ori and the Will of the Wisps

Extremt välgjort action-plattformande i 2D-miljö

Speltitel: Ori and the Will of the Wisps (Testat på PC, finns tillgängligt på Xbox One, Series X/S, PC och Nintendo Switch)

Spelbeskrivning: 2015 hänfördes jag av en magisk värld där man fick spela som krabaten Ori. I Xbox- och PC-spelet Ori and the Blind Forest erbjöd utvecklaren Moon Studios en upplevelse som förde tankarna till svunna tiders Metroidvania-spel, alltså ett koncept präglat av actionplattformande med labyrintliknande bandesign där progressionen avgörs av erhållandet av särskild utrustning och nya förmågor. Ifjol släpptes uppföljaren, Ori and the Will of the Wisps, och återigen står det klart att Moon Studios konstruerat en metodiskt designad spelupplevelse som förfinat och expanderat på det som gjorde originalspelet framgångsrikt. Återigen är bandesignen väluttänkt, plattformandet raffinerat och striderna lagom utmanande. Sammantaget gör detta att helheten känns mycket komplett, trots att spelet närmast kan beskrivas som ett indie-spel i storformat. I tider där enorma open-world-storspel dominerar spelmarknaden friskar dock onekligen Ori and the Will of the Wisps upp i sin enkelhet. Det är lätt att ta spelets kvalitéer för givna på grund av hur simpelt det är, men svårigheten i att göra något enkelt som samtidigt tillfredsställer storligen ska inte underskattas. Ori and the Will of the Wisps innehåller allt vi kommit att förvänta oss av dagens storspel i form av sidouppdrag och en spelvärld att fritt utforska, men i 2D-format. Därtill är storyn enkel (vi snackar magiska djur som kämpar för sin överlevnad) och spelupplevelsen varar inte längre än cirka 17 timmar (åtminstone för mig). Allt detta betraktar jag dock enbart som fördelar för spelet, då mastodontspelen blivit aningen tröttsamma och Ori and the Will of the Wisps varje beståndsdel utvecklats med mästerlig fingertoppskänsla. Ori and The Will of the Wisps tar även tillvara på allt man kan älska med dagens open-world-action-rollspel. Miljövariationen är stor (initialt förvånades jag över det stora utbudet miljöer spelet innehåller, då föregångaren till mestadels rörde sig i en isomorf skogsmiljö), aktiviteterna är mångfaldiga och utforskande uppmuntras. Man har dessutom skapat ett system för uppgraderingar och förmågor som trots sin enkelhet ändå skänker spelet djup. Vidare bör det verkligen fastslås att varje detalj av spelet förfinats på ett sätt som varit en omöjlighet i ett spel av större skala. Såväl spelkontroll som teknisk prestation levererar storartat, och i slutändan blir det ytterst svårt att hitta en enda brist med spelet. Möjligtvis kan bosstriderna kritiseras för att vara svåra åt det orättvisa hållet, men det är inte en brist som i mitt tycke väger särskilt tungt. Allt detta, tillsammans med en helt magisk estetisk design och underbar musik gör att Ori and the Will of the Wisps blir en synnerligen trevlig spelupplevelse. Helt klart ett av det förra årets bästa spel.

Författare: Felix

Sammanfattning

Moon Studios förfinar och expanderar på att som gjorde föregångaren mästerligt.

Overall
4.5

Fördelar

  • Löjligt välgjort i alla bemärkelser
  • Mäktig musik
  • Underbara miljöer

Nackdelar

  • Bosstriderna är ibland svåra på ett dåligt sätt

Lämna en kommentar