Ett magiskt spel som bitvis skapar frustration

Speltitel: Ori and the Blind Forest

Spelbeskrivning: Den ljusa, lugna skogen Nibel förvandlas efter en stormig natt till ett näste för skuggvarelser och ond bråd död. Det är upp till den lilla magiske figuren Ori, en skogsvaktare, att återställa balansen till skogen och finna roten till problemet. Ori and the Blind Forest påminner mycket om Metroid i spelupplägget. Hela spelet är en enda stor bana med olika skogsregioner. Vissa regioner är låsta eller onåbara fram tills att Ori har hittat en specifik uppgradering. Ori kan hoppa, klättra på väggar och attackera sina fiender med hjälp av sin vän Sein, som bäst kan beskrivas som en svävande energikula. Liksom Oris förmågor kan man också uppgradera Seins attackstyrka och räckvidd med hjälp av uppgraderingspoäng som man kan hitta utspridda i spelet. Den största överraskningen i spelmekaniken är hur sparsystemet fungerar. Under spelets gång samlar du in själar som kan användas för att skapa checkpoints var du vill. Det är även i dessa checkpoints som du uppgraderar dina förmågor. Sparsystemet fungerar bra, men kan bli frustrerande när du glömmer bort att sätta upp en checkpoint och dör, vilket resulterar i att du får spela om stora sektioner igen. Tempomässigt kan Ori and the Blind Forest upplevas som något ojämnt. I några stunder flyger man fram genom olika regioner, medan andra gånger får man spela om samma sektion igen för att en fiende inte dör eller att man missar en plattform. Svårighetsgraden är väldigt hög, men ibland känns det som om spelet är orättvist och skulle behövt lite mer balansering. Även kontrollen känns aningen oprecis och Ori glider ofta ner från plattformar när han inte borde det. Den största behållningen med spelet är dess audiovisuella presentation. Den läckra 2D-grafiken ger dig en rejäl dos ögongodis och musiken är både stämningsfull och rörande. Ori and the Blind Forest är som bäst när det spelmekaniska flyter på i samspel med grafiken och musiken. När spelets tempo dras ner tappas mycket av spelglädjen och som spelare förlorar man fokus. I slutändan är ändå Ori and the Blind Forest helt klart värt att spela såvida du kan stå ut med dippar i tempot och en ganska hög svårighetsgrad.

Ett utmanande spel som bitvis är riktigt bra och bitvis frustrerande svårt.

3

• Den audiovisuella presentationen!