Olija

En underhållande actionplattformare till havs

Speltitel: Olija (testat på Switch, tillgängligt på PC, Xbox One, PS4, Switch)

Spelbeskrivning: Jag är verkligen svag för metroidvania-spel, såna där spel som först ser ut som vanliga plattformsspel men som har en något mer komplex värld. Helst vill jag också få plocka upp nya vapen och förmågor som gör att man kan ta sig förbi tidigare hinder. Olija erbjuder precis ovanstående saker samtidigt som det lyckas skapa en mystisk stämning. För metroidvania-veteranen känns mycket igen och inget överraskar egentligen, men man blir definitivt inte besviken när man tar sig an detta märkliga och delvis unika actionäventyr. I Olija tar du dig an rollen som Faraday, en man som blivit skeppsbruten och hamnat i det mystiska landet Terraphage. Det är upp till dig att utforska de små öar som utgör landet för att hitta nycklar till en magisk portal så att Faraday och hans skeppskamrater kan återvända till sina hem. Handlingen är helt klart en av höjdpunkterna med spelet och fokuserar starkt kring konceptet att möta det okända. Man har även lyckats med att få till en filmisk känsla över spelet som backas upp av ett välkomponerat soundtrack. Spelmässigt känns Olija som vilket actionplattformsspel som helst. Du kan i början endast hoppa och utföra en enklare attack, men med tiden lär du dig nya förmågor och får tillgång till fler vapen. Ett vapen som du får tidigt som ändrar spelupplevelsen en aning är den magiska harpunen. Du kan kasta den på fiender för att paralysera dem under ett kort ögonblick. Men det är inte allt, för medan harpunen sitter fast i fienderna har du även möjligheten att direktteleportera till harpunen. Detta öppnar upp för nya plattformsmöjligheter som jag verkligen gillar. Mellan utforskandet av öarna återvänder du till Oaktide, en liten kobbe i havet, där du kan vila upp dig, konversera med andra samt investera dina resurser som du samlat på dig under dina äventyr. Dessa kan användas för att bygga upp nya byggnader på Oaktide med också för att permanent öka dina hälsopoäng eller utveckla hattar som ger dig diverse förmågor när du är ute på öarna och harvar omkring. Jag gillar verkligen detta upplägg och det gav åtminstone mig suget att åka tillbaka till avklarade öar bara för att samla på mig fler resurser för att kunna uppgradera fler saker och köpa nya hattar. Hittills har jag mestadels talat gott om Olija, och med all rätt. Det är ett bra spel som underhåller. Men det finns såklart nackdelar här och där som jag inte kan komma ifrån. Den minimalistiska grafiken är delvis charmig men orsakar också en del problem när man utforskar spelets många grottor. Det var ofta som jag inte hittade eller såg föremål på grund av att dessa flöt ihop med bakgrunderna. Grafiken är med andra ord lite för simpel och gör det enkelt att missa saker. Om man jämför med massvis av andra actionplattformsspel eller metroidvanias så slås man av att mycket känns igen i Olija. Här finns inte några överraskningsmoment och många hinder, fiender och bossar påminner om element från andra spel i genren. Det är så klart inget direkt dåligt, men det var sällan under min genomspelning som jag kände mig särskilt utmanad eller imponerad över spelets pusselelement. För veteraner av denna typ av spel så kommer man förmodligen ha en trevlig upplevelse med Olija, men kanske inte finna det överdrivet imponerande eller nyskapande. Men ibland är det skönt att få spela något som man känner igen. Om du däremot inte är så bevandrad inom denna spelgenre och är sugen på att testa på Olija så tycker jag att det är ett givet val. Detta är ett mystiskt, underhållande och filmiskt actionäventyr som inte kommer göra dig besviken.

Olija bjuder på ett mystiskt äventyr med underhållande spelmekanik.

3.5

• Kontrollen