Old School Runescape

Ett brilliant MMO som tar dig på ett nostalgiskt äventyr utan slut

Speltitel: Old School Runescape

Spelbeskrivning: Old School Runescape är ett typiskt “sandbox MMO” som ger en spelare frihet att göra vad den själv önskar. De flesta MMO’s jag spelar leder till en början en genom en campaign där man får träffa viktiga karaktärer, se områden och vilka aktiviteter som finns. Första efter detta släpps man oftast fri att utforska och spela hur man vill. Det är vid det sistnämnda som Old Schoold Runescape börjar. Du ges en kort introduktion på fem minuter där du får lära dig det absolut minimala. Därefter släpps du utan ceremoni eller nästa vision mitt i centrala hemstaden Lumbridge för att på egen hand välja vad du vill göra. Den silkestunna tråden som utformar själva handledningen fungerar bra för den som tidigare har erfarenhet av spelet men ger en nyfiken nybörjare, om man kan härda sig att gå in i det okända, en utmaning som kan bli början på någonting stort. En stor anledningen till att Old School Runescape är så missledande på att förklara sig själv är dess historia. Spelet som är idag fanns inte för tio år sedan, det fanns bara Runescape. Det var efter att en stor uppdatering släpptes under början av 2013 som renoverade om hela spelet med en ny spelmotor, till vad som idag kallas Runescape 3, som skaparna såg en negativ trend av sin spelarbas. Jagex insåg att den nya versionen kanske var för mycket för den breda massan som under många år förälskat sig i spelet. Därför frågades spelare genom en omröstning om det skulle finnas självständiga servrar där spelare kunde spela på nytt från en säkerhetskopiering som sparats från augusti 2007. Nästan en halv miljon spelare röstade för detta förslag inom loppet av bara två veckor, vilket senare ledde till att Old School Runescape och dess egna community föddes. Så med det sagt, låt mig ta er igenom hur spelet lite kort fungerar. Det finns exempel inga klasser att välja bland, utan bara färdigheter. Alla börjar med samma 23 färdigheter att träna upp som brett kan fördelas in grupper som stridsfärdigheter där t.ex. Styrka, Magi och Attack finns och hantverksfärdigheter som tränas genom att fiska, skapa rustningar och laga mat. Alla färdigheter börjar på nivå 1 och kan gå upp till nivå 99. Detta genom att samla erfarenhetspoäng som att slåss, fiska, laga mat och så vidare. Med andra ord så är du ingen krigare, du har bara hög attack. Du är ingen magiker, du har bara hög magi nivå. Dina färdigheter reflekterar din spelstil i spelet vilket gör att man kan variera sin spelstil på många olika sätt. Trots variationen så uppmuntras man att träna alla färdigheter och att slutmålet för det flesta är att tillslut ha alla dessa i nivå 99. Old School Runescape är väldigt annorlunda från andra MMO’s på det sätt att det inte använder sig utav hotkeys, cooldowns eller nödvändigheten av ett tangentbord. Mestadels kan istället spelet spelas med endast en datormus. Detta gör att spelet utifrån ser förhållande enkelt ut med sin simpla grafik och struktur. Hela världen är uppbyggt utav ett rutnät där du flyttar din karaktär genom att klicka på någon av dessa rutor som du vill flytta dig till. För att prata med en NPC klickar du på “Talk to” valet och för att attackera ett monster väljer du “Attack” valet. Detta segment repeterar sig genom hela spelet på nästan allt i din omgivning vilket gör att du kan göra nästintill allt utan ditt tangentbord, men det underlättar alltid att sätta upp och försöka lära sig några kortkommandon. Det ska noteras att även om spelets simpla grafik och de få interaktion man verkar kunna göra inte ser mycket ut för världen, så ska man inte glömma bort att enkelhet inte alltid behöver vara något dåligt. Runescape är ett transparent spel rakt igenom som i grund och botten handlar om att du ska sätta och klara din egna mål. Det handlar om att utveckla din karaktär genom en resa som endast du väljer hur den ska börja och sluta. Du kan sätta korta mål eller långa mål beroende på din spelstil och vad du själv tycker om att göra. Oavsett om det handlar om att samla så mycket pengar som möjligt så att du har råd att köpa de dyraste prylarna eller om du väljer att träna dina färdigheter till maxnivå 99, så kommer din resa alltid fortsätta och du hittar nya mål att uppnå. Jag kan medge att spelet är kanske inte för alla, att det kanske ligger en viss nostalgisk charm från ens unga tonår när man satt sent in efter skolans sista lektion och lånade en dator för att i smyg kunna slutföra det där uppdraget, eller febrilt skriva “buying rune 2h 60k” i ett fullsmockat Varrock West Bank. Jag tycker att den känslan som Old School Runescape ger har varit svår att hitta med andra spel, jag har aldrig som så många gånger med Runescape lämnat min karaktär bakom mig för att sedan något eller några år senare logga in och fortfarande känna att jag aldrig riktigt släppt taget. Att spela Old School Runescape kan ibland kännas som ett hobbyprojekt. Det är inte alltid kul, oftast hårt jobb och många runt omkring undrar varför man ens lägger ner tiden. Det som ändå får spelet att vara så fantastiskt som det är, är när du kan luta dig tillbaka och se att din ansträngning lönat sig. Du klarade ditt mål, du och endast du klarade det. Det finns en stolthet bakom det du skapat vilket får ditt engagemang och din entusiasm för spelet att bara öka. Jag tycker att dem som har mod och en nyfikenhet utan tvekan borde ge spelet en chans. Särskilt nu när spelet kan spelas på din smartphone och integrera över alla plattformar. Det är som sagt inte ett spel för alla men det finns en anledning till att nästan 500 000 personer envisades om att vilja skapa detta, och det mina spelarkamrater... är ingen slump.

Ett brilliant MMO som tar dig på ett nostalgiskt äventyr utan slut.

4

• Frihet att utforska den massiva spelvärlden och göra vad man vill