Oddworld: Soulstorm

Ett unikt spel som förtjänar allas uppmärksamhet

Speltitel: Oddworld: Soulstorm || Spelat på Playstation 5 (Finns tillgängligt på PS4, PS5 och PC)

Spelbeskrivning: Jag har alltid hört talas om Oddworld och dess protagonist Abe ända sedan spelserien debuterade på Playstation i slutet av 90-talet. Tyvärr har jag aldrig fått tillfälle att testa på Oddworld och därför var jag enormt spänd inför att få recensera Oddworld: Soulstorm. Efter att ha klarat ut spelet så kan jag konstatera att detta är en unik spelserie som förtjänar mer uppmärksamhet än vad den får, även om det finns en del brister på sina ställen. Soulstorm är en remake på det andra spelet i serien, Abe’s Exoddus, som ursprungligen släpptes till Playstation. Handlingen tar plats direkt efter första spelets slut, där mudokonen Abe och hans vänner har lyckats fly från de elaka Glukkonerna som vill mala ner de fredliga mudokonerna till köttfärs och paketera som burkmat. Ja, storyn i Oddworld-spelen är riktigt jävla mörk och dyster trots de humoristiska inslagen som dyker upp titt som tätt. Men den är också magnifikt berättad och rörande. Jag vill inte avslöja för mycket, men handlingen är sannerligen något som står ut. Det finns en filmisk känsla över hela spelet. Målet med Soulstorm är att Abe och hans följare ska fortsätta fly från de onda Glukkonerna, och därmed lösa en rad olika plattformsbaserade pussel för att komma undan med livet i behåll. Spelet spelas ur ett 2D-perspektiv med 3D-miljöer. Utvecklarna bakom spelet har själva valt att kalla det för ett 2.9 D-spel. Abe har dessvärre inga direkta attacker och dör nästintill på en gång när han blir upptäckt av en fiende. Därför är det viktigt att smyga och använda sig av sin list för att komma förbi. Spelmekaniken är, utöver den fantastiska berättelsen, själva kärnan i Oddworld och vad som gör serien så unik. Du kan hoppa, rulla, smyga och springa men även använda ett mantra som gör att Abe kan ta över vissa fienders kroppar och styra dessa under korta stunder. Du kan då beordra fienden att skjuta på andra fiender, dra i spakar eller begå självmord. Detta är väldigt behjälpligt men det funkar inte alltid. Ibland finns det nämligen barriärer som förhindrar denna förmåga, så då gäller det att tänka till hur man ska klara av hindret. Och det är just lösningen på vissa pussel som känns slumpmässiga. Ibland gör man något som råkar vara rätt lösning och ibland uppstår buggar som gör att man klarar sig. Det var ofta som jag dog trots att jag inte blev upptäckt eller gjorde något fel. Jag tänkte då att jag behövde tänka om, men när jag slutligen startade om hela spelet så funkade min lösning. Denna typer av buggar förekommer under hela spelets gång dessvärre och drar ner upplevelsen som annars är riktigt underhållande. Det är inte så bra när man inte kan urskilja en pussellösning från en bugg. I helhet är Oddworld: Soulstorm en fantastisk historia som är mörk, rolig och rörande. Spelmomenten är stundtals riktigt roliga, men lider tyvärr av en del buggar och massor av frustrationsmoment. Jag tycker ändå att man bör testa på Soulstorm. Vissa kommer inte gilla det, medan andra kommer bli helt frälsta. Men jag tycker att det definitivt förtjänar din uppmärksamhet!

Ett filmiskt plattformsäventyr som berör trots buggar och frustrerande bitar.

3.5

• Berättelsen är topnotch