Ninja Gaiden: Master Collection

En åldrande ninja som fortfarande underhåller

Speltitel: Ninja Gaiden: Master Collection || Spelat på Playstation 4 (Finns tillgängligt på Playstation 4, Xbox One, Nintendo Switch och PC)

Spelbeskrivning: Ninja Gaiden-serien går tillbaka ända till 1980-talet. Redan då fick vi spela som Ryu Hayabusa, den akrobatiske ninjan, som räddade världen från alla tänkbara hemskheter. Sedan dess har det släpps en hel del spel i serien och nu har vi fått en samling av tre Ninja Gaiden-spel i Master Collection. Frågan är ifall de fortfarande håller måttet eller om samlingen är ett platt fall för vår käre ninja. I Master Collection ingår Ninja Gaiden Sigma, Ninja Gaiden Sigma 2 och Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge. Alla tre är renodlade actionäventyr med tunga hack’n’slash-element. Det första spelet, Sigma, släpptes ursprungligen till Playstation 3 och var då en omarbetad version av Xbox-klassikern Ninja Gaiden Black. I detta spel får vi följa Ryu på sitt äventyr som ung ninja när han slåss mot allt från magiker till monster. Allt spelas ur ett tredjepersonsperspektiv där du springer, hoppar och klättrar omkring för att ta dig förbi hinder och dylikt. När det dyker upp fiender så är det koncentration som gäller. Ninja Gaiden-spelen är ökända för att vara brutalt svåra och det är verkligen sant för Sigma. Du måste röra dig snabbt, parera och rulla undan för att undkomma fiendernas attacker. Till en början känns det omöjligt att överleva i Sigma, men efter ett tag börjar man lära sig alla kommandon och attacker som Ryu besitter och då blir man ganska beroende av att strida. Det är oerhört tillfredsställande att parera en attack, ta sats mot en vägg, hoppa upp i luften, snurra runt och dimpa ner med svärdet genom kroppen på en fiende. Det är med andra ord ren och skär spelglädje som Sigma bjuder på! Det enda som stör mig när jag spelar denna klassiker är att kameran är oväntat klumpig och hamnar ofta dåligt till så att jag tar skada i onödan. Det är ingen direkt dealbreaker, men det märks att spelet har några år på nacken, då kamerorna var lite märkligt programmerade förr. Skulle jag ge Ninja Gaiden Sigma ett betyg så skulle det vara en stark 4 av 5. Ett riktigt jäkla bra spel med en tuff men rättvis utmaning. Hade man fixat kameran hade detta snuddat på en 5 av 5. I Ninja Gaiden Sigma 2 fortsätter vi att spela som Ryu och handlingen tar vid efter det första spelet. Det mesta känns igen här från Sigma, med snabba strider, hög svårighetsgrad, roliga attacker osv. Det finns egentligen inte så mycket att klaga på i Sigma 2. Det är väl det faktum att det inte är lika väldesignat som Sigma som är dess största nackdel. Jag tycker att kameran funkar bättre här än i första spelet, men den är fortfarande fladdrig och orsakar problem här och där. Skulle jag ge ett betyg på Ninja Gaiden Sigma 2 så skulle det få 3,5 av 5. Det är en bra fortsättning men för inte spelserien framåt. I samlingens sista titel, Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge, har man sparat det sämsta till sist. Direkt när man slår på spelet känner jag att något inte riktigt stämmer. Känslan från framförallt första spelet är som bortblåst och Razor’s Edge andas generiskt actionspel från början av 2010-talet. Här kastas man in i explosiva actionsekvenser där man slåss mot horder av fiender. Det blir snabbt repetitivt och känns sällan som ett riktigt Ninja Gaiden. De flesta spelelement som förekom i Sigma och Sigma 2 finns med i Razor’s Edge: snabba strider, uppgraderingsbara vapen och akrobatiska attacker, men det känns aldrig lika tight eller väldesignat som dess föregångare. Dessutom är storyn dummare än någonsin. Jag förstår varför man satte spelserien lite på is efter Razor’s Edge. Skulle detta få ett eget betyg så skulle det bli 2 av 5. Sammanfattningsvis skulle jag säga att Ninja Gaiden: Master Collection är en bra samling som innehåller ett fantastisk spel, ett bra spel och ett dåligt spel. Det är verkligen synd att man inte har förbättrat saker som exempelvis kameran, men trots detta är det ändå mycket ninja man får för pengarna. För den som inte har spelat något Ninja Gaiden-spel tidigare eller generellt gillar actionspel så tycker jag definitivt att man bör köpa Master Collection. Om du däremot har spelat dessa spel tidigare eller inte gillar svåra spel så finns inte så hemskt mycket nytt att hämta här.

”Ninja Gaiden: Master Collection” innehåller tre spel som må vara en aning föråldrade men som fortfarande underhåller. Sigma är helt klart det bästa spelet i denna samling, följt av Sigma 2 och sämst är faktiskt Razor’s Edge.

3.5

• Sigma och Sigma 2
  • Svårt men rättvist