Ni No Kuni II: Revenant Kingdom – Prince’s Edition

Speltitel: Ni No Kuni II: Revenant Kingdom - Prince's Edition || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Playstation 4, Nintendo Switch och PC)

Spelbeskrivning: Ni No Kuni kanske låter märkligt, men låt inte titeln avskräcka dig från denna magiska rollspelsserie. Det första spelet håller jag som ett av de bästa japanska rollspel som jag någonsin har spelat. Den trollbindande handlingen, de makalösa Studio Ghibli-animationerna och den underbara musiken byggde tillsammans upp ett löjligt högt produktionsvärde jag sällan skådat i ett TV-spel. Ni No Kuni II kom några år senare och släpptes ursprungligen till Playstation 4 under 2018 och mottogs bra av såväl kritiker och spelare, men kanske inte lika bra som sin föregångare. Nu har vi fått en portning av Ni No Kuni II till Nintendo Switch. Då är ju frågan om det är en portning värd att betala fullt pris för. Och tänk för att det är det! Ni No Kuni II: Revenant Kingdom - Prince’s Edition tar plats i ett universum där två världar samexisterar. En som påminner om vår riktiga värld och en fantasivärld fylld av magi, monster och drakar. Presidenten Roland råkar av en tillfällighet bli förflyttad till fantasivärlden och träffar då på den unge prinsen Evan som precis blivit utdriven ur sitt eget kungarike Ding Dong Dell efter en blodig rebellkupp. Tillsammans ger de sig ut på ett grandiost äventyr med målet att bygga upp ett nytt kungarike åt Evan. Berättelsen i Ni No Kuni II är lätt att komma in i och håller sig ständigt intressant under det cirka 50 timmar långa äventyret. Karaktärerna är välskrivna, och även om det finns en hel del klassiska JRPG-klyschor här och där så passar det in jättebra och känns på något märkligt vis både unikt och eget. Dessutom är Evan och Roland intressanta karaktärer som speglar varandra och har mycket gemensamt trots att de kommer från två olika världar. Spelmässigt är Ni No Kuni II en blandning av olika genrer. I grunden är det ett rollspel med influenser av hack’n’slash, realtidsstrategi och strategi. Striderna är snabba och låter dig springa omkring i ett litet avgränsat område där du hamrar attacker tills du har vunnit. Till en början verkar striderna en aning banala och simpla, men fler och fler roliga element blandas in och därför blir det en fröjd att slåss mot fiender. En bit in i spelet introduceras fler spelmoment. Ett av dessa låter dug ta kommandot över flera arméer på stora stridsfält. Dessa sektioner är riktigt roliga och för tankarna till Pikmin-serien eftersom man kontrollerar massvis av soldater och behöver tänka ut strategier för att kunna övervinna alla hinder och besegra fienderna. Som ni märker växer Ni No Kuni II ju mer man spelar och jag vill inte avslöja mer kring det spelmekaniska, då jag verkligen vill att du spelar detta själv och upplever alla överraskningar som spelet har att erbjuda. Det är ett sånt där spel som blir roligare och roligare för varje timme man tillbringar med det. Som du kanske märker så älskar jag Ni No Kuni II, men visst finns det lite brister som behövs nämnas. Först och främst tycker jag att avsaknaden av röstskådespel i de flesta dialogerna tar bort från illusionen. Ofta får man höra någon grymtning eller något liknande från karaktärerna medan texten rullar på skärmen. En annan grej är att denna utgåva, Prince’s Edition, inte innehåller något nytt spelläge eller utökad story. Nu får man ju i och för sig med alla DLC-paket som släpptes i efterhand när grundspelet ursprungligen släpptes till Playstation 4, men det hade varit kul med helt nytt exklusivt innehåll för Switch. Portningen av spelet är för det mesta riktigt bra, men när mycket händer på skärmen blir bilduppdateringen lidande och dras ner rejält. Även när man rör sig på stora världskartan så påverkas bilduppladdningen negativt. Men det får man nästan räkna med när man tänker på vilket vackert, stort och episkt spel man har lyckats trycka in på den här bärbara konsolen. Personligen anser jag att du ska införskaffa dig Ni No Nuni II till Switch om du inte redan har spelat det till Playstation 4. Det är ett magiskt spel som tilltalar barnet inom en. Det känns som en sån där mystisk berättelse som har funnits med sedan tidernas begynnelse. Trots några tekniska problem och avsaknaden av röstskådespelare på vissa ställen så är detta ett rollspel som andas kvalitet, hjärta och själ.

Ni No Kuni II är ett magiskt rollspel som tilltalar barnet inom en. Världen, spelmekaniken, grafiken och musiken tillhör det bästa i hela JRPG-genren.

4.5

• Fenomenal musik