New Pokémon Snap

Fånga alla! - på kort

Speltitel: New Pokémon Snap || Spelat på Nintendo Switch (Finns tillgängligt på Nintendo Switch)

Spelbeskrivning: Min tanke inför New Pokémon Snap var: Kan man verkligen göra ett intressant spel genom att åka runt och ta kort på Pokémons? Svaret blir både ja och nej. Originalet som släpptes till Nintendo 64 vid milleniumskiftet är tyvärr inte ett spel jag har testat på så därför skriver jag denna recension utan att dra någon typ av jämförelse eller parallell med det. New Pokémon Snap är ett så kallat “onrail-shooter” där du som spelare sitter i en svävande farkost och åker längst en förutbestämd rutt. Det betyder med andra ord att du inte behöver oroa dig för att styra din karaktär, för det går nämligen inte, mer än att justera vad du tittar på förstås. Tänk dig en berg-och dalbana i lugnt tempo där du kan njuta av utsikten och omgivningen, eller i det här fallet, ta en jävla massa foton. Storyn är en tunn sådan, du spelar som en liten pojke vars yrke är fotograf. Din uppgift är att ta reda på mer information om hur de vilda Pokémonen (Pokémons?) livnär och beter sig ute i den vilda miljöerna. Med dig har du självklart din kamera som du tar dina foton med och efter varje bana tar du med dig dina nytagna Pokémon-foton till labbet och visar för Professor Mirror samt hans hjälpreda Rita. De forskar kring Pokémon i det vilda och vill såklart att du tar alla möjliga kort på så många Pokémons du kan för att de ska kunna lära sig mer om dessa. För mig personligen blev spelmekaniken snabbt enformigt då du behöver spela igenom samma bana, och möta på samma Pokémon ett antal gånger innan du får tillräckligt hög poäng och kan ta dig vidare. Jag hade svårt att få till ett riktigt sug för att fortsätta spela då jag inte fick något ordentligt grepp på vad spelet faktiskt gick ut på. Det kändes som att jag hade missat någon aspekt med spelet, men nej, det hade jag inte. Tyvärr blev det för mycket upprepning för min egen smak. Men trots ovanstående och den långa startsträckan, så anser jag att spelet blir bättre och roligare ju mer du spelar. Du får fler verktyg du kan använda dig av, fler metoder att locka fram filurerna till en fin bild och ett större utbud av Pokémon. Du får liksom tillbaka känslan som när du fångar Pokémon i ”vanliga” Pokémon-spel, Gotta Catch ‘Em All! Sammanfattningsvis så är New Pokémon Snap ett harmoniskt och otroligt mysigt spel som jag kan tänka mig är perfekt att spela tillsammans med den yngre generationen. Tyvärr fastnade jag inte fullt ut på grund av att jag inte fick någon riktig känsla på vad det gick ut på och det blev väldigt enformigt, trots att det bjöds på mer funktioner längre in i spelet. Jag tror att endast de riktigt inbitna Pokémon Snap-fansen kommer älska New Pokémon Snap.

New Pokémon Snap är utan tvekan ett mysigt och kvalitativt spel, men lider av enformig spelmekanik som förmodligen bara kommer uppskattas till fullo av de riktigt inbitna Pokémon Snap-fansen.

3

• Vackert