Monster Hunter World

MHW är lätt att lära sig men svårt att bemästra

Speltitel: Monster Hunter World

Spelbeskrivning: Monster Hunter World (MHW) är utvecklat av Capcom och lanserades 2017. Detta är fjärde spelet i Monster Hunter-serien. Denna serie har även producerat ett flertal spin-offs och har en stor fanbase över hela världen. Efter en incident ombord på ett fartyg som tar dig över havet så tar du dina första stapplande steg på Astera, den nya världen som full med överraskningar, liv och lyster. Du hinner inte ta många steg innan du står öga mot öga med en av flera gigantiska monster som du stöter på under spelets gång. Tillsammans med den kattliknande varelsen Palico (eller med upp till fyra vänner) utforskar du Astera, möter gigantiska monster och hjälper kolonin överleva i den farliga världen. Det finns otroligt mycket att göra: jaga monster, samla resurser och planera hur man kan besegra nästa monster som kommer i ens väg. Med olika miljöer, den ena helt annorlunda från den andra så finns det extremt mycket att utforska, såklart tillsammans med palico. Det långdragna med spelet är samma anledning som man började, när man närmar sig end game så blir det segt att bara jaga samma monster om och om igen. Det blir väldigt enformigt enligt mig. MHW är lätt att lära sig men svårt att bemästra. Det finns mycket information man kan hitta på varje monster och så många kombinationer man kan lära sig för att besegra monster. Utifrån den initiala tiden som jag spelade spelet så var jag väldigt förvirrad, med 14 olika vapen att välja mellan och samtidigt försöka förstå hur man tar sig runt i denna värld. Storyn i spelet är bra. Den är väldigt unik och får spelaren att känna sig väldigt speciell. Att utforska dessa områden blev tillslut en njutning och spelet har så mycket att erbjuda så till och med efter 160 speltimmar så hittar jag fortfarande områden som jag inte utforskat eller monster jag inte har besegrat. Det blir väldigt ensamt att spela själv så därför skulle jag rekommendera att man spelar detta tillsammans med en vän. Spelet är optimerat så det är viktigt att man använder rätt taktik när man ska besegra dessa monster eller varför inte bara utforska tillsammans i lugn och ro.

Författare: Sebastian

MHW har många positiva delar och man får extremt mycket för pengarna. Med många val av vapen, monster och taktiker så blir det trots sitt ständiga farmande av resurser inte långtråkigt.

4